Takaisin sisällysluetteloon

LUKU 33. SAASTUMISEN JA MELUN EHKÄISEMINEN

1. Tarkoitus
2. Viittaukset
3. Melu aluksessa
4. Ohiajomelu
5. Saastumisen ehkäiseminen

1. Tarkoitus

Tämän luvun sääntöjen tarkoituksena on määrittää rajat aluksen sisämelulle ja ohiajossa syntyvälle ilmamelulle.

Sivun alkuun

2. Viittaukset

Tässä luvussa viitataan seuraaviin dokumentteihin:

ISO 11201 Akustiikka

ISO 2923 Akustiikka – Melunmittaus aluksissa

ISO 15109 Pienveneet. Moottoroidun huviveneen aiheuttaman ilmaäänen mittaaminen

ISO 8099 Pienveneet. Käymäläjätteen varastointijärjestelmät

Sivun alkuun

3. Melu aluksessa

Tässä kappaleessa määritetään olosuhteet ja mittaustapa, joissa työveneiden ohjaamossa vallitseva melutaso mitataan, sekä normaalisti sallittu melutaso. Mittaukset tulee tehdä ohjaajan paikalla, ja lisäksi apuohjaajan paikalla kun se on sovellettavissa. Niin haluttaessa voidaan samoja menettelytapoja soveltaa muihin työasemiin, kuten valvomoihin, pentteriin tai työpajoihin. Seuraavassa kutsutaan ohjaajaa, navigoijaa tai muuta työasemallaan toimivaa henkilöä operaattoriksi.

3.1. Testimenetelmä
Mittalaitejärjestelmän tulee täyttää standardissa IEC 61672-1 mittalaitetyypille 1 esitetyt vaatimukset. Mittaukset tulee tehdä käyttäen integroivaa aikakeskiarvottavaa äänitasomittaria joka täyttää standardin IEC 60651 vaatimukset. Mikrofoni tulee kalibroida käyttäen kalibraattoria joka täyttää standardin IEC 60942 vaatimukset. Mikrofonissa tulee käyttää tuulisuojaa, mutta se ei tyynessä saa vaikuttaa mitattavaan A-painotettuun äänenpainetasoon enempää kuin 0,5 dB.

Aluksen käyttötilanteiden tulee olla seuraavat:

  • Äänenpainetasot tulee mitata sekä täydellä kuormalla että kevyessä käyttötilanteessa.
  • Aluksen nopeuden tulee olla täydellä kaasulla saavutettava nopeus kummassakin kuormitustapauksessa. Ainakin toisessa kuormitustilanteessa propulsiokoneiston tulee käydä vähintään 95 % suurimmasta jatkuvasta tehosta (MCR).
  • Kaikkien apukoneiden ja laitteiden, jotka normaalisti voivat olla käynnissä samanaikaisesti, tulee käydä koko mittausajan.
  • Ovien ja ikkunoiden tulee olla suljettuina, elleivät ne normaalissa käytössä ole avoinna.
  • Sääolosuhteet tulee raportoida. Niiden tulee olla sellaiset, etteivät ne vaikuta mittauksiin.
  • Jos lisämäärityksiä käyttöolosuhteista tarvitaan, tulee noudattaa standardia ISO 2923.

Ekvivalentti jatkuva A-painotettu äänenpainetaso tulee mitata mikrofonilla, joka on sijoitettu 0,20 m ± 0,02 m operaattorin päästä sivulle päin ISO 2923, luvun 11 mukaan. Operaattorin tulee istua tai seistä normaalissa työasennossaan. Mittaukset tulee tehdä operaattorin pään kummallakin puolella, joista suurempi A-painotettu äänenpainetaso LpA rekisteröidään.

3.2. Testiraportti

Raportoitavien tietojen tulee sisältää seuraavat seikat:

  • Aluksen ja sen pää- ja apukoneiden tunnistetiedot
  • Aluksen lastitilanteet ja vastaavat saavutetut nopeudet
  • Mittausalue ja sääolosuhteet mittausten aikana
  • Mittalaitteet
  • Ekvivalentti jatkuva A-painotettu äänenpainetaso sijainneissa, jotka on kuvattu edellisessä kappaleessa
3.3. Sallitut LpA arvot

Ellei alustyypin kohdalla erityisesti muuta määritetä, saa LpA:n arvo olla kohdan 3.1 mukaisissa sijainneissa olla enintään 80 dB(A), mikäli on kyse suljetusta tilasta, tai 85 dB (A), mikäli on kyse avoimesta tilasta.

Sivun alkuun

4. Ohiajomelu

4.1. Tarkoitus
Mikäli työveneen halutaan täyttävän myös EU:n huvivenedirektiivin vaatimukset, tulee määrittää ilmamelupäästö, jonka kyseinen venetyyppi ohi ajaessaan synnyttää. Melupäästö mitataan standardin ISO 14509 mukaisesti AS-painotetun äänenpainetason maksimina. Tässä on esitetty mittausten pääosat, yksityiskohdat löytyvät standardista ISO 14509.

Mittauksia ei tarvita perä- tai sisäperämoottoriasennuksille, jos kyseiset moottorit on varustettu kiinteällä pakoputkistolla ja tyyppitestattu täyttämään direktiivin vaatimukset. Mittauksia ei myöskään tarvita, mikäli kaikki seuraavat ehdot täytetään:

- moottorit on asennettu konevalmistajan ohjeiden mukaisesti

- pakoputkisto sisältää äänenvaimentimen tai äänenvaimentimia, jotka ovat konevalmistajan ohjeiden mukaisia

- Frouden luku 

missä V on suurin nopeus [m/s], g = 9,81 m/s2 ja LWL = vesilinjan pituus [m], ei ylitä arvoa 1,1

- teho-uppoumasuhde P/D, missä P = koneen ilmoitettu teho standardin ISO 8665 mukaisesti [kW] ja D = uppouman massa [ton], ei ylitä arvoa 40 kW/ton.

Muissa tapauksissa mittaukset tulee suorittaa seuraavan kappaleen mukaisesti.

4.2. Testimenetelmä
Ohiajomelun mittaus tehdään aluksen kummallekin sivulle, normaalisti 25 m etäisyydellä. Mittalaitteiden tulee täyttää tyypin 1 laitteiden vaatimukset, jotka on esitetty standardissa in IEC 61672-1. Mittaukset tulee tehdä käyttäen integroivaa aikakeskiarvottavaa äänitasomittaria, joka täyttää IEC 60651:n vaatimukset. Mikrofoni tulee kalibroida käyttäen kalibraattoria joka täyttää standardin IEC 60942 vaatimukset. Mikrofonissa tulee käyttää tuulisuojaa, mutta se ei tyynessä saa vaikuttaa mitattavaan A-painotettuun äänenpainetasoon enempää kuin 0,5 dB.

Sääolosuhteiden, käyttötilanteiden, testiradan ja mikrofonin sijainnin tulee seurata standardia ISO 14509. Suurin ohituksen aikana esiintyvä AS-painotettu äänenpainetaso tulee mitata. Aluksen kumpaakin sivua varten tulee tehdä vähintään kaksi ohitusta. Tulos kummallekin sivulle on kahden ensimmäisen mittaustuloksen keskiarvo, jotka ovat 1 dB sisällä toisistaan. Tallennettava suurin AS-painotettu äänenpainetaso LpASmax on aluksen kovaäänisemmän sivun arvo.

4.3. Sallitut äänenpainetason LpASmax arvot

Äänenpainetaso LpASmax ei sää ylittää 75 dB, kun alukseen on asennettu yksi propulsiokone, eikä 78 dB, mikäli aluksessa on useampia propulsiokoneita.

Sivun alkuun

5. Saastumisen ehkäiseminen

5.1. Käymäläjätteet
Alus tulee varusta käymälällä, mikäli henkilömäärä ylittää 10. Jos alus varustetaan kiinteällä käymälällä, tulee asentaa jätevesisäiliö (septik-tankki), jossa on sekä pohjaläpivienti että kansihela imutyhjennystä varten.

5.1.1. Jätevesisäiliön asentaminen

Jätevesisäiliön tulee olla erillinen, tukevasti kiinnitetty säiliö. Jätevesisäiliön minimitilavuus on 30 litraa. Säiliön täyttöasteen tulee olla havaittavissa ainakin silloin, kun säiliö on ¾ täysi.

Asennuksessa tulee noudattaa standardia ISO 8099. Järjestelmän tiiveys tulee todeta testaamalla. Säiliön ja järjestelmään liittyvien putkien ja letkujen sekä helojen tulee asennettuna kestää 20 kPa paine 5 minuutin ajan ilman vuotoja. Säiliön tulee lisäksi kestää 20 kPa alipainetta ilman pysyviä muodonmuutoksia. Järjestelmässä tulee olla kaasujen huohotusjärjestelmä aluksen ulkopuolelle.

5.1.2. Runkoläpivienti

Runkoläpiviennissä tulee olla sulkuventtiili, joka on mahdollista sinetöidä suljetuksi.

5.1.3. Imutyhjennyksen kansihela

Kansihela imutyhjennystä varten tulee sijoittaa helposti käsiksi päästäväksi ja identifioida helaan tai sen läheisyyteen tehdyllä merkinnällä. Kansihelan minimiläpimitta on 38 mm.

5.1.4. Polttoaineen tai voiteluöljyn vuotamisen ehkäiseminen

Alus tulee rakentaa siten, että estetään saastuttavien aineiden (öljy, polttoaine jne.) päästöt yli laidan.

Sivun alkuun