1.
Tarkoitus
Tämän luvun sääntöjen tarkoituksena on määrittää rajat aluksen
sisämelulle ja ohiajossa syntyvälle ilmamelulle.
Sivun alkuun
2. Viittaukset
Tässä luvussa viitataan seuraaviin dokumentteihin:
ISO 11201 Akustiikka
ISO 2923 Akustiikka – Melunmittaus aluksissa
ISO 15109 Pienveneet. Moottoroidun huviveneen aiheuttaman ilmaäänen
mittaaminen
ISO 8099 Pienveneet. Käymäläjätteen varastointijärjestelmät
Sivun alkuun
3. Melu aluksessa
Tässä kappaleessa määritetään olosuhteet ja mittaustapa, joissa työveneiden
ohjaamossa vallitseva melutaso mitataan, sekä normaalisti sallittu melutaso. Mittaukset tulee tehdä ohjaajan
paikalla, ja lisäksi apuohjaajan paikalla kun se on sovellettavissa. Niin
haluttaessa voidaan samoja menettelytapoja soveltaa muihin työasemiin, kuten
valvomoihin, pentteriin tai työpajoihin. Seuraavassa kutsutaan ohjaajaa,
navigoijaa tai muuta työasemallaan toimivaa henkilöä operaattoriksi.
3.1. Testimenetelmä
Mittalaitejärjestelmän tulee täyttää standardissa IEC 61672-1
mittalaitetyypille 1 esitetyt vaatimukset. Mittaukset tulee tehdä käyttäen
integroivaa aikakeskiarvottavaa äänitasomittaria joka täyttää standardin
IEC 60651 vaatimukset. Mikrofoni tulee kalibroida käyttäen kalibraattoria
joka täyttää standardin IEC 60942 vaatimukset. Mikrofonissa tulee käyttää
tuulisuojaa, mutta se ei tyynessä saa vaikuttaa mitattavaan A-painotettuun
äänenpainetasoon enempää kuin 0,5 dB.
Aluksen käyttötilanteiden tulee olla seuraavat:
- Äänenpainetasot tulee mitata sekä täydellä kuormalla että kevyessä
käyttötilanteessa.
- Aluksen nopeuden tulee olla täydellä kaasulla saavutettava nopeus
kummassakin kuormitustapauksessa. Ainakin toisessa kuormitustilanteessa propulsiokoneiston tulee käydä vähintään 95 % suurimmasta jatkuvasta
tehosta (MCR).
- Kaikkien apukoneiden ja laitteiden, jotka normaalisti voivat olla
käynnissä samanaikaisesti, tulee käydä koko mittausajan.
- Ovien ja ikkunoiden tulee olla suljettuina, elleivät ne normaalissa
käytössä ole avoinna.
- Sääolosuhteet tulee raportoida. Niiden tulee olla sellaiset, etteivät
ne vaikuta mittauksiin.
- Jos lisämäärityksiä käyttöolosuhteista tarvitaan, tulee noudattaa
standardia ISO 2923.
Ekvivalentti jatkuva A-painotettu äänenpainetaso tulee mitata mikrofonilla,
joka on sijoitettu 0,20 m ± 0,02 m operaattorin päästä sivulle päin ISO
2923, luvun 11 mukaan. Operaattorin tulee istua tai seistä normaalissa
työasennossaan. Mittaukset tulee tehdä operaattorin pään kummallakin
puolella, joista suurempi A-painotettu äänenpainetaso LpA rekisteröidään.
3.2. Testiraportti
Raportoitavien tietojen tulee sisältää seuraavat seikat:
- Aluksen ja sen pää- ja apukoneiden tunnistetiedot
- Aluksen lastitilanteet ja vastaavat saavutetut nopeudet
- Mittausalue ja sääolosuhteet mittausten aikana
- Mittalaitteet
- Ekvivalentti jatkuva A-painotettu äänenpainetaso sijainneissa, jotka on
kuvattu edellisessä kappaleessa
3.3. Sallitut LpA arvot
Ellei alustyypin kohdalla erityisesti muuta määritetä, saa LpA:n arvo olla
kohdan 3.1 mukaisissa sijainneissa olla enintään 80 dB(A), mikäli on kyse
suljetusta tilasta, tai 85 dB (A), mikäli on kyse avoimesta tilasta.
Sivun alkuun
4. Ohiajomelu
4.1. Tarkoitus
Mikäli työveneen halutaan täyttävän myös EU:n huvivenedirektiivin
vaatimukset, tulee määrittää ilmamelupäästö, jonka kyseinen venetyyppi
ohi ajaessaan synnyttää. Melupäästö mitataan standardin ISO 14509
mukaisesti AS-painotetun äänenpainetason maksimina. Tässä on esitetty
mittausten pääosat, yksityiskohdat löytyvät standardista ISO 14509.
Mittauksia ei tarvita perä- tai sisäperämoottoriasennuksille, jos kyseiset
moottorit on varustettu kiinteällä pakoputkistolla ja tyyppitestattu
täyttämään direktiivin vaatimukset. Mittauksia ei myöskään tarvita,
mikäli kaikki seuraavat ehdot täytetään:
- moottorit on asennettu konevalmistajan ohjeiden mukaisesti
- pakoputkisto sisältää äänenvaimentimen tai äänenvaimentimia, jotka
ovat konevalmistajan ohjeiden mukaisia
- Frouden luku ,
missä V on suurin nopeus [m/s], g = 9,81 m/s2 ja LWL =
vesilinjan pituus [m], ei ylitä arvoa 1,1
- teho-uppoumasuhde P/D, missä P = koneen ilmoitettu teho standardin ISO
8665 mukaisesti [kW] ja D = uppouman massa [ton], ei ylitä arvoa 40 kW/ton.
Muissa tapauksissa mittaukset tulee suorittaa seuraavan kappaleen mukaisesti.
4.2. Testimenetelmä
Ohiajomelun mittaus tehdään aluksen kummallekin sivulle, normaalisti 25 m
etäisyydellä. Mittalaitteiden tulee täyttää tyypin 1 laitteiden
vaatimukset, jotka on esitetty standardissa in IEC 61672-1. Mittaukset tulee
tehdä käyttäen integroivaa aikakeskiarvottavaa äänitasomittaria, joka
täyttää IEC 60651:n vaatimukset. Mikrofoni tulee kalibroida käyttäen
kalibraattoria joka täyttää standardin IEC 60942 vaatimukset. Mikrofonissa
tulee käyttää tuulisuojaa, mutta se ei tyynessä saa vaikuttaa mitattavaan
A-painotettuun äänenpainetasoon enempää kuin 0,5 dB.
Sääolosuhteiden, käyttötilanteiden, testiradan ja mikrofonin sijainnin
tulee seurata standardia ISO 14509. Suurin ohituksen aikana esiintyvä
AS-painotettu äänenpainetaso tulee mitata. Aluksen kumpaakin sivua
varten tulee tehdä vähintään kaksi ohitusta. Tulos kummallekin sivulle on
kahden ensimmäisen mittaustuloksen keskiarvo, jotka ovat 1 dB sisällä
toisistaan. Tallennettava suurin AS-painotettu äänenpainetaso LpASmax on aluksen
kovaäänisemmän sivun arvo.
4.3. Sallitut äänenpainetason LpASmax arvot
Äänenpainetaso LpASmax ei sää ylittää 75 dB, kun alukseen on
asennettu yksi propulsiokone, eikä 78 dB, mikäli aluksessa on useampia
propulsiokoneita.
Sivun alkuun
5. Saastumisen ehkäiseminen
5.1. Käymäläjätteet
Alus tulee varusta käymälällä, mikäli henkilömäärä ylittää 10. Jos
alus varustetaan kiinteällä käymälällä, tulee asentaa jätevesisäiliö
(septik-tankki), jossa on sekä pohjaläpivienti että kansihela imutyhjennystä
varten.
5.1.1. Jätevesisäiliön asentaminen
Jätevesisäiliön tulee olla erillinen, tukevasti kiinnitetty säiliö.
Jätevesisäiliön minimitilavuus on 30 litraa. Säiliön täyttöasteen tulee
olla havaittavissa ainakin silloin, kun säiliö on ¾ täysi.
Asennuksessa tulee noudattaa standardia ISO 8099. Järjestelmän tiiveys
tulee todeta testaamalla. Säiliön ja järjestelmään liittyvien putkien ja
letkujen sekä helojen tulee asennettuna kestää 20 kPa paine 5 minuutin ajan
ilman vuotoja. Säiliön tulee lisäksi kestää 20 kPa alipainetta ilman
pysyviä muodonmuutoksia. Järjestelmässä tulee olla kaasujen
huohotusjärjestelmä aluksen ulkopuolelle.
5.1.2. Runkoläpivienti
Runkoläpiviennissä tulee olla sulkuventtiili, joka on mahdollista
sinetöidä suljetuksi.
5.1.3. Imutyhjennyksen kansihela
Kansihela imutyhjennystä varten tulee sijoittaa helposti käsiksi
päästäväksi ja identifioida helaan tai sen läheisyyteen tehdyllä
merkinnällä. Kansihelan minimiläpimitta on 38 mm.
5.1.4. Polttoaineen tai voiteluöljyn vuotamisen ehkäiseminen
Alus tulee rakentaa siten, että estetään saastuttavien aineiden (öljy,
polttoaine jne.) päästöt yli laidan.
Sivun alkuun
|