Takaisin sisällysluetteloon

LUKU 28. PALOTURVALLISUUS

1. Tarkoitus
2. Viittaukset
3. Soveltaminen
4. Määritelmät
5. Palontorjunta
6. Materiaalivaatimukset ja järjestelyt
7. Tuuletuksen säätö
8. Palonilmaisin- ja hälytysjärjestelmät
9. Palonsammutusjärjestelmät
10. Palopumput, vesijohdot, palopostit ja letkut
11. Muuta

1. Tarkoitus

Tässä kappaleessa esitettyjen sääntöjen tarkoitus on tunnistaa palovaarat, joita esiintyy alusta käytettäessä, sekä antaa keinoja mahdollisen palon seurausten minimoimiseksi. Pienissä aluksissa (rungon pituus enintään 15 m) päätarkoituksena on

  • havaita, rajoittaa ja sammuttaa mikä tahansa palo sen syttymispaikassa, ja
  • järjestää tehokkaiden sammutusvälineiden välitön saatavuus

Suuremmissa aluksissa tarkoituksena on lisäksi:

  • rajoittaa palavien materiaalien sekä palaessaan savua ja myrkyllisiä kaasuja synnyttävien materiaalien käyttöä
  • suojata pakokeinoja ja pääsyä palonsammutukseen

Sivun alkuun

2. Viittaukset

Tässä luvussa viitataan seuraaviin dokumentteihin:

  • The 2000 International Code of Safety for High-Speed Craft (2000 HSC Code)
  • IMO MSC/Circ.911, "Interpretation of fire protection related provisions of the HSC Code"
  • ISO 9094-1 and ISO 9094-2

3. Dokumentointi

Tässä luvussa esitettyjen vaatimusten verifioimiseksi edellytetään seuraava dokumentointi:

  • Piirustukset joista ilmenee, mikäli asiaankuuluvaa:
    • Palonkestävät laipiot
    • Em. rakenne ja materiaalit
    • Suuren palovaaran alueet (konehuone, vaarallisten aineiden säilytys)
    • Pentteri
    • Hätätiet
  • Kaavio tuuletuskanavista
  • Palosammutuskaluston tiedot:
    • Kiinteän sammutusjärjestelmän valmistaja/ tyyppi/ kapasiteetti
    • Pullojen ja suutinten sijoitukset
    • Käsisammuttimien tyyppi/ kapasiteetti ja sijoitus

Sivun alkuun

4. Soveltaminen

Näitä sääntöjä ei sovelleta aluksiin, joihin sovelletaan matkustaja-alusdirektiiviä 98/18/EU.

Sivun alkuun

5. Määritelmät

"Paloa hidastavat osastot" ovat osastoja, joita rajoittavat laivanvarustedirektiivin (96/98/EC ja 98/85/EC) mukaisesti sertifioidut laipio- ja kansimateriaalit asianmukaisen paloturvallisuusajan. Vaihtoehtoisesti voidaan suorittaa prototyyppilaipiolle tai –kannelle  palokoesäännöstön (FTP code) mukainen palotesti samanarvoisen palonkeston osoittamiseksi.

"Paloa hidastavat materiaalit" ovat materiaaleja, jotka ovat Palotestimenetelmäkoodin mukaisia. (Katso resoluutio MSC.101(73) "Amendments to the International Code for Application of Fire Test Procedures (FTP Code)". (HSC Code 7.2.2).

"Palamaton aine" on aine, joka ei pala eikä kehitä noin 750 ºC lämpötilaan kuumennettuna palavia kaasuja itsesyttymiseen tarvittavaa määrää, mikä on määritettävä palokoesäännöstön mukaisesti. (HSC-koodi 7.2.3).

"Normaali polttokoe" on koe, jossa kyseessä olevan laipion, kannen tai muun rakenteen koekappaleet altistetaan koeuunissa palokoesäännöstössä määritellyn testausmenetelmän mukaisesti. (HSC-koodi 7.2.4).

Kun käytetään ilmaisua "teräs tai muu samanarvoinen aine", tarkoittaa "samanarvoinen aine" mitä tahansa palamatonta materiaalia, jolla on sellaisenaan tai sen kanssa käytettävän eristyksen ansiosta samanarvoiset rakenne- ja tiiviysominaisuudet kuin teräksellä normaalissa polttokokeessa altistuksen lopussa (esim. alumiiniseos riittävästi eristettynä). (HSC-koodi 7.2.5).

"Huono liekinlevittämiskyky" tarkoittaa, että siten kuvailtu pinta rajoittaa riittävästi palon leviämistä, mikä määritellään Palotestimenetelmäkoodin mukaisesti. (HSC-koodi 7.2.5).

"Savutiivis" tai "kykenevä estämään savun leviämisen" tarkoittaa, että palamattomasta tai paloa hidastavasta materiaalista rakennettu osastointi pystyy estämään savun leviämisen. (HSC-koodi 7.2.7).

Katso myös termit ja määritelmät standardissa ISO 9092-4.

Sivun alkuun

6. Palontorjunta

6.1. Yleisjärjestely
Pilssien, joissa voi olla ylivuotaneita syttyviä nesteitä, tulee olla käsiksi päästävissä puhdistusta varten.

Tilat, joissa on bensiini- tai dieselmoottori, tai polttoainetankki, tulee erottaa suljetuista asuintiloista standardin ISO 9094-2 vaatimusten mukaisesti.

Konehuoneessa sijaitsevat dieselöljysäiliöt tulee eristää koneistosta tai muista lämmönlähteistä fyysisellä palamattomasta aineesta tehdyllä esteellä (esim. laipiolla, seinämällä, eristyslevyllä). Bensiinisäiliöitä ei saa asentaa konehuoneeseen.

6.2. Poistumistiet ja uloskäynnit
Poistumistiet ja uloskäynnit tulee järjestää luvun 27 mukaisesti.

6.3. Keittimet ja lämmityslaitteet
Avoliekkisten keittimien ja lämmityslaitteiden läheisyydessä olevien materiaalien ja pinnoitteiden tulee kuvassa 1 esitettyjen etäisyyksien alueella täyttää seuraavat vaatimukset:

  • Alue I: lasia, keramiikkaa, alumiinia, terästä tai muuta ainetta, jolla on samanarvoiset palonkesto-ominaisuudet
  • Alue II: kuten alue I, tai lämpöeristetty tukialustastaan mikäli pinnan lämpötila ylittää 80° C.

Mitattuna liekin keskeltä, alueen I säde on 140 mm ja korkeus 35o mm. Vastaavat etäisyydet alueelle II ovat 300 mm ja 500 mm (nestekaasu) tai 700 mm (nestemäinen polttoaine).

Asennuksen yleisen turvallisuuden tulee noudattaa standardia ISO-9094-2.

Kuva 1. Alueet, joille asetetaan erityisiä materiaalivaatimuksia

The general safety provisions of the installation shall follow ISO 9094-2.

6.4. Nestekaasuasennukset
Nestekaasujärjestelmien tulee noudattaa standardia ISO 10239.

6.5. Kipinäsuojaus
Vain standardin ISO 8846 mukaisia kipinäsuojattuja tuotteita saa asentaa tiloihin, joissa on

  • bensiinimoottori tai bensiinisäiliö
  • nestekaasupullo
  • bensiinipolttoainejärjestelmän osia
  • nestekaasujärjestelmän osia, lukuun ottamatta liitoksia asuintiloissa lähellä nestekaasulaitetta
  • kannettava bensiinisäiliö

Sivun alkuun

7. Materiaalivaatimukset ja järjestelyt

7.1. Yleistä
Seuraavat tilat katsotaan suuren palovaaran alueiksi:

  • konetilat
  • tilat, jotka sisältävät vaarallisia aineita
  • käytävät, jotka ovat välittömässä yhteydessä edellisiin tiloihin.

Keittimien ja lämmityslaitteiden ympäristö käsitellään kohdan 5.3 mukaisesti

Materiaalien, joita käytetään rakenteisiin tai eristykseen suuren palovaaran alueilla, tulee olla vähintään paloa hidastavia, moottorin puoleisen pinnan tulee olla polttoainetta imemätön, ja niiden happi-indeksin tulee olla vähintään 21 standardin ISO 4589-3 mukaan, kun ympäröivä lämpötila on 60 °C.

7.2. Vaatimukset aluksille, joiden rungon pituus on yli 15 m
Tämän kappaleen vaatimuksia tulee normaalisti soveltaa vain aluksille, joiden LH > 15 m.

7.2.1 Paloa hidastavat osastot
Suuren palovaaran omaavien alueiden tulee muodostaa paloa hidastavia osastoja, jotka eristävät liekkien leviämistä 30 minuutin ajan (B-30 luokan osastointi) relevantilla puolella osastoa.

Tyhjät tilat, joissa on alhaisen tiheyden omaavaa palavaa kellutusvaahtoa, tulee erottaa läheisistä palovaarallisista alueista paloa hidastavilla osastoilla.

7.2.2. Palavien materiaalien käytön rajoittaminen
Mikäli eristystä asennetaan alueille, joissa se voi tulla kosketuksiin palavan nesteen tai sen höyryjen kanssa, ei eristysmateriaalien pinta saa läpäistä kyseisiä nesteitä tai höyryjä.

Seuraavien pintojen materiaaleilla on vähimmäisvaatimuksena huono liekinlevittämiskyky:

  • suljetuissa käytävissä ja portaikoissa esillä olevat pinnat
  • laipiot (ikkunat mukaan lukien), seinä- ja kattoverhoilut asuintiloissa, valvomoissa ja ohjauspaikoilla
  • piilossa tai käsiksi pääsemättömissä olevat tilat suljetuissa käytävissä ja portaikoissa, asuintiloissa, valvomoissa ja ohjauspaikoilla.

Lämpö- tai äänieristeiden tulee olla palamattomia tai paloa hidastavaa materiaalia. Eristyksen yhteydessä käytettävien höyrysulkujen ja liimojen, tai kylmälaitteiden putkistojen kiinnikkeissä käytettävien eristeiden ei tarvitse olla palamattomia tai paloa hidastavia, mutta niiden määrä tulee pitää niin pienenä kuin käytännössä mahdollista, ja niiden esillä olevien pinnoilla tulee olla huono liekinlevittämiskyky.

Suljetuissa käytävissä ja portaikoissa esillä olevat pinnat, laipiot (ikkunat mukaan lukien), seinä- ja kattoverhoilut asuintiloissa, valvomoissa ja ohjauspaikoilla tulee olla rakennettu materiaaleista, jotka eivät palaessaan tuota kohtuuttomia määriä savua tai myrkyllisiä aineita, mikä määritetään palokoesäännöstön mukaan.

7.2.3. Pakokaasuputkisto
Pakokaasuputkistot tulee suunnitella ja järjestää niin, että varmistetaan pakokaasujen turvallinen purkautuminen ulkoilmaan.

Pakokaasuputket tulee järjestää niin, että tulipalon riski pidetään minimissään. Tämän saavuttamiseksi pakokaasujärjestelmä tulee eristää, ja kaikki tilat ja rakenteet, jotka ovat pakokaasujärjestelmän vieressä tai jotka voivat kuumentua pakokaasujen vaikutuksesta joko normaalissa operoinnissa tai poikkeustilanteessa, tulee valmistaa palamattomista materiaaleista tai olla suojattu ja eristetty palamattomilla materiaaleilla korkeiden lämpötilojen varalta.

Sivun alkuun

8. Tuuletuksen säätö

8.1. Yleistä
Kaikkien tuuletusjärjestelmien sisään- ja ulostuloaukot tulee voida sulkea tuuletettavan tilan ulkopuolelta.

8.2. Vaatimukset aluksille, joiden rungon pituus on yli 15 m.
Tämän kappaleen vaatimuksia tulee normaalisti soveltaa vain aluksille, joiden LH > 15 m.

8.2.1. Tuuletuksen puhaltimien säätö
Kaikki puhaltimet, jotka tuulettavat suuren palovaaran alueita, tulee voida pysäyttää jatkuvasti miehitetystä valvomosta tai ohjauspaikasta sen tilan ulkopuolelta, jota ne tuulettavat, ja sen tilan ulkopuolelta, joihin ne on asennettu. Konetilan koneellisen tuuletuksen pysäyttämiseen tarkoitetut välineet tulee erottaa niistä välineistä, joilla pysäytetään muiden tilojen tuuletus.

8.2.2. Palopeltien säätö
Kaikki palopellit, jotka on asennettu paloa hidastaviin tai savutiiviisiin osastoihin, tulee voida sulkea manuaalisesti kummaltakin puolelta sitä osastoa, johon ne on asennettu. Tätä ei sovelleta palopelteihin, jotka on asennettu normaalisti miehittämättömien tilojen, kuten varastoja ja käymälöitä, tuuletuskanaviin. Nämä palopellit tulee pystyä sulkemaan tuulettavan tilan ulkopuolelta manuaalisesti.

8.2.3. Kannen läpiviennit
Missä tuuletusjärjestelmät lävistävät kansia, tulee järjestelyn olla sellainen, ettei kannen tehokkuutta estää palon leviämistä heikennetä, ja että savun ja kuumien kaasujen etenemistodennäköisyyttä tilasta toiseen pienennetään.

Sivun alkuun

9. Palonilmaisin- ja hälytysjärjestelmät

9.1. Yleistä
Konehuone tulee varustaa palon havaitsemisjärjestelmällä, jossa on hälytyksen ilmaisin aluksen pääohjauspaikan yhteydessä. Tätä vaatimusta ei sovelleta aluksiin, joiden LH < 8,0 m.

9.2. Lisävaatimukset aluksille, joiden rungon pituus on yli 15 m:

9.2.1. Suojattavat alueet
Suuren tai kohtalaisen palovaaran omaavat alueet sekä muut miehistö- tai yleisissä tiloissa sijaitsevat suljetut tilat, jotka eivät ole jatkuvasti miehitettyjä, kuten käymälät, portaikot, käytävät ja hätätiet, tulee varustaa automaattisin savunilmaisimin. Pentterissä voidaan käyttää kuumuuteen reagoivia ilmaisimia.

Propulsiokonehuoneet tulee lisäksi varustaa ilmaisimilla, jotka varoittavat palosta muun kuin savun perusteella. Kaasuturbiineja tulee valvoa liekinilmaisimien avulla.

9.2.2. Järjestelmille asetettavat vaatimukset
Kaikkien vaadittujen kiinteiden palonilmaisin- ja –hälytysjärjestelmien tulee olla koko ajan valmiina välittömään käyttöön.

Kunkin ilmaisimen yhteydessä tulee olla selkeä kuvaus siitä, mitä tiloja ilmaisin suojaa ja missä ne sijaitsevat. Tarpeelliset ohjeet ja varaosat testausta ja ylläpitoa varten tulee toimittaa.

Palonilmaisimien tulee reagoida kuumuuteen, liekkiin, savuun tai muihin palamiskaasuihin, tai näiden yhdistelmiin. Liekinilmaisimia tulee käyttää vain savun tai kuumuuden ilmaisimien lisänä, katso myös kohta 8.2.1.

Palonilmaisinjärjestelmää ei saa käyttää mihinkään muuhun tarkoitukseen, lukuun ottamatta palo-ovien sulkemista tai vastaavia toimintoja hallintapaneelissa.

9.2.3. Asennusvaatimukset
Missä tilojen suojaamiseksi vaaditaan kiinteä palonilmaisin- ja hälytysjärjestelmä, lukuun ottamatta portaikkoja, käytäviä, ja hätäteitä, vaaditaan vähintään yksi ilmaisin kutakin tilaa kohden.

Ilmaisimet tulee sijoittaa optimaalisella tavalla palon havaitsemiseksi. Sijoittamisessa tulee välttää palkkien ja tuuletuskanavien läheisyyttä tai muita sijainteja, joissa ilmavirtaukset voivat heikentää palonilmaisimen toimintaa. Lisäksi tulee välttää sijainteja, joissa iskut tai mekaaniset vauriot ovat todennäköisiä.

Sähköjohtoja, jotka muodostavat osan palonilmaisin- ja hälytysjärjestelmästä, tulee välttää vetämästä suuren palovaaran omaavien tilojen, kuten konehuoneen, kautta, paitsi missä tämä on tarpeellista kyseisten tilojen suojaamiseen tai systeemin kytkemiseen virtalähteeseen.

Sivun alkuun

10. Palonsammutusjärjestelmät

Suuren palovaaran alueet (katso kohta 6.1) tulee suojata kiinteällä palonsammutusjärjestelmällä, joka on operoitavissa kyseiselle palovaaralle sopivasta hallintapaikasta. Mikäli konetila sisältää vain yhden £ 120 kW dieselmoottorin, se voidaan suojata käsisammuttimella konekopassa sijaitsevan paloportin läpi standardissa ISO 9094-2 esitettyjen vaattimusten mukaisesti. Muut alueet tulee suojata käsisammuttmien avulla.

10.1. Kiinteät palonsammutusjärjestelmät

10.1.1. Kiinteiden palonsammutusjärjestelmien hallinta
Kiinteä palonsammtusjärjestelmä tulee pystyä aktivoimaan pääohjauspaikalta, tai mikäli kyseinen paikka on yli viiden metrin etäisyydellä suojattavasta tilasta, tulee järjestää välineet palonsammutuksen aktivoimiseksi paikallisesti. Automaattista sammutusaineen purkautumista ei hyväksytä.

Kiinteän palonsammutusjärjestelmän hallintalaitteiden tulee olla yksinkertaisia ja välittömästi käytettävissä. Niiden tulee olla ryhmitellyt niin harvoihin paikkoihin kuin mahdollista, kuitenkin siten, ettei palotilanteessa ole todennäköistä, että niiden yhteys suojattavaan tilaan katkeaa. Jokaisessa sijaintipaikassa tulee olla miehistölle selkeät ohjeet palonsammutusjärjestelmän käytöstä.

Jos sammutusaine on tukahduttavaa ja jos suojattava tila on riittävän suuri ihmiselle, tulee kuulua hälytysääni ennen sammutusaineen purkautumista.

10.1.2. Sammutusaineen määrä
Sammutusaineen määrän tulee olla riittävä suojattavalle tilalle. Konehuoneissa, joissa on CO2-järjestelmä, tulee hiilidioksidin määrän olla vähintään 1,5 kg/m³ konetilan bruttotilavuutta kohden. Pienin hyväksyttävä määrä on 2 kg. Vähintään puolet kaasusta tulee purkautua kyseiseen tilaan 10 sekunnin aikana. Kaikkien kyseisen tilan aukkojen sulkemiseen, joiden kautta ilmaa pääsee sisään tai kaasua ulos, tulee järjestää välineet.

10.1.3. Painestiat ja putkistot
Putkistot sammutusaineen jakamiseksi tulee järjestää ja purkaussuuttimet sijoittaa siten, että saavutetaan sammutusaineen tasainen jakautuminen. kaikkien komponenttien asennuksessa tulee seurata standardin ISO 9094-2 vaatimuksia.

Sammutusaineen säilyttämiseen tarvittavia paineastioita ei saa sijoittaa konehuoneeseen. Paineastiat voidaan sijoittaa muihin suojattaviin tiloihin, mikäli vahingossa laukaistu sammutusaine ei aiheuta vaaraa ihmisille.

CO2 –pullojen venttiilien ja putkistojärjestelmän välinen yhteys tulee normaalisti toteuttaa hyväksyttyä tyyppiä olevan joustavan paineletkun avulla. Muita liittämistyyppejä voidaan hyväksyä, mikäli ne katsotaan samanarvoisiksi.

10.2. Käsisammuttimet

10.2.1. Sijoitus ja tyyppi
Käsisammuttimien tulee olla käyttövalmiina ja ne tulee sijoittaa helposti näkyvään paikkaan niin, että ne ovat milloin tahansa palon sattuessa välittömästi saatavilla. Sammutin voi olla sijoitettuna lokeroon tai kaappiin, jonka ovessa on asianmukainen ISO-symboli.

Sammuttimet tulee sijoittaa niin, ettei niiden toiminta heikkene sääolojen, värähtelyjen tai muiden ulkoisten tekijöiden vuoksi. Käsisammuttimista tulee voida tunnistaa, onko sitä käytetty.

Hallintapaikoilla tai muissa tiloissa, joissa on aluksen turvallisuudelle tärkeitä sähkölaitteita, ei käsisammuttimien sammutusaine saa johtaa sähköä eikä vahingoittaa sähkölaitteita.

Kannettavia CO2 sammuttimia saa asentaa vain sellaisiin suljettuihin asuintiloihin, joissa on palavia nesteitä (esim. pentteri) tai vahvavirtalaitteita, kuten sähkömoottori, akku tai päätaulu. Tällasien sammuttimen lähesyyteen tulee kiinnittää varoitustaulu standardin ISO 9094-2 mukaisesti.

10.2.2. Lukumäärä
Käsisammuttimien lukumäärän ja sijainnin tulee noudattaa seuraavaa:

  • minkään sammuttimen kapasiteetti ei saa olla pienempi kuin 5A/34B
  • yksi sammutin tulee sijoittaa enintään 2 m (1 m jos aluksen LH on pienempi kuin 10 m) esteettömälle etäisyydelle pääohjauspaikalta
  • yksi sammutin tulee sijoittaa enintään 2 m etäisyydelle kiinteästi asennetusta keittimestä tai mistä tahansa laitteesta, jossa on avoliekki
  • yksi sammutin jokaista asuintilan 20 m² kohden, enintään etäisyydellä LH/3 mitattuna minkä tahansa vuoteen keskeltä
  • konehuoneiden jokaisen sisäänkäynnin ulkopuolelle tulee sijoittaa sammutin, joka soveltuu konehuonepalon sammuttamiseen

Kaikkien sammuttimien tulee olla hyväksyttyä tyyppiä.

Sivun alkuun

11. Palopumput, vesijohdot, palopostit ja letkut

Runkopituudeltaan yli 15 m aluksiin tulee asentaa palopumput tarvikkeineen, tai vaihtoehtoiset tehokkaat palonsammutusjärjestelmät seuraavasti:

Vähintään yksi itsenäisesti käytettävä pumppu tulee järjestää. Hätäpalopumpun kapasiteetin tulee olla vähintään 15 m3/h. Jokaisen palopumpun tulee pystyä kehittämään riittävä vesipaine vesipostien jatkuvaan käyttöön.

Pumput tulee järjestää siten, että mahdollinen palo missä tahansa yksittäisessä tilassa ei aiheuta kaikkien pumppujen joutumista epäkuntoon.

Palopostit tulee järjestää siten, että aluksen kaikki osat voidaan saavuttaa kahdella vesisuihkulla eri paloposteista. Näistä toisen tulee onnistua yhden letkun pituudella.

Kaikkien paloletkujen tulee olla pilaantumatonta materiaalia ja niiden maksimipituuden tulee viranomaisten hyväksymä. Paloletkut sekä tarvittavat helat ja työkalut tulee säilyttää käyttövalmiina helposti havaittavassa paikassa lähellä vesiposteja. Sisätiloissa olevat paloletkujen tulee olla jatkuvasti kiinnitettyinä paloposteihin. Jokaista palopostia kohden tulee olla yksi paloletku.

Jokainen paloletku tulee varustaa hyväksytyllä kaksitoimisella (sumutus/ruiskutus) suuttimella, jossa on sulkuventtiili.

Sivun alkuun

 

12. Muuta

12.1. Oville ja luukuille asetettavat vaatimukset
Kaikki aukot tulee varustaa kiinteästi asennetuilla sulkimilla, joiden tulee olla vähintään yhtä palonkestäviä kuin osastot, joissa ne ovat.

Kukin ovi tulee voida avata kummalta puolelta laipiota tahansa vain yhden henkilön voimin.

Paloa hidastavien osastojen ulkoreunojen avoimien tilojen puoleiselle tiiviydelle asetetut vaatimukset eivät koske lasiseiniä ja ikkunoita. Vastaavasti, tiiveysvaatimukset avoimiin tiloihin päin eivät koske ylärakenteiden ja kansirakennusten ulko-ovia.

12.2. Palontorjuntasuunnitelmat
Runkopituudeltaan yli 15 m alukset tulee varustaa päällikölle ja miehistölle tarkoitetulla, pysyvästi esillä olevalla palontorjuntasuunnitelmalla, jossa esitetään selkeästi seuraavat sijainnit: hallintapaikat, paloa hidastavat osastot, palohälytysjärjestelmät ja palonilmaisimet, sprinkleriasennukset, kiinteät sammuttimet ja käsisammuttimet, pääsytiet eri tiloihin, tuuletusjärjestelmä (sisältäen tiedot pääpuhaltimien säädöstä, palopeltien sijainnista sekä tunnistenumerot eri osastoja tuulettavista puhaltimista), sekä kaikkien hallintalaitteiden sijainnista.

Kyseisten suunnitelmien kieli tulee olla aluksen lippuvaltion virallinen kieli. Mikäli tämä kieli ei ole englanti, ranska tai espanja, tulee suunnitelmaan lisätä käännös yhdelle näistä kielistä.

Sivun alkuun