1. Tarkoitus
Tässä kappaleessa esitettyjen sääntöjen tarkoitus on tunnistaa
palovaarat, joita esiintyy alusta käytettäessä, sekä antaa keinoja
mahdollisen palon seurausten minimoimiseksi. Pienissä aluksissa (rungon pituus
enintään 15 m) päätarkoituksena on
- havaita, rajoittaa ja sammuttaa mikä tahansa palo sen syttymispaikassa,
ja
- järjestää tehokkaiden sammutusvälineiden välitön saatavuus
Suuremmissa aluksissa tarkoituksena on lisäksi:
- rajoittaa palavien materiaalien sekä palaessaan savua ja myrkyllisiä
kaasuja synnyttävien materiaalien käyttöä
- suojata pakokeinoja ja pääsyä palonsammutukseen
Sivun alkuun
2. Viittaukset
Tässä luvussa viitataan seuraaviin dokumentteihin:
- The 2000 International Code of Safety for High-Speed Craft (2000 HSC Code)
- IMO MSC/Circ.911, "Interpretation of fire protection related
provisions of the HSC Code"
- ISO 9094-1 and ISO 9094-2
3. Dokumentointi
Tässä luvussa esitettyjen vaatimusten
verifioimiseksi edellytetään seuraava dokumentointi:
- Piirustukset joista ilmenee, mikäli asiaankuuluvaa:
- Palonkestävät laipiot
- Em. rakenne ja materiaalit
- Suuren palovaaran alueet (konehuone, vaarallisten aineiden säilytys)
- Pentteri
- Hätätiet
- Kaavio tuuletuskanavista
- Palosammutuskaluston tiedot:
- Kiinteän sammutusjärjestelmän valmistaja/ tyyppi/ kapasiteetti
- Pullojen ja suutinten sijoitukset
- Käsisammuttimien tyyppi/ kapasiteetti ja sijoitus
Sivun alkuun
4. Soveltaminen
Näitä sääntöjä ei sovelleta aluksiin, joihin sovelletaan
matkustaja-alusdirektiiviä 98/18/EU.
Sivun alkuun
5. Määritelmät
"Paloa hidastavat osastot" ovat osastoja, joita rajoittavat
laivanvarustedirektiivin (96/98/EC ja 98/85/EC) mukaisesti sertifioidut laipio-
ja kansimateriaalit asianmukaisen paloturvallisuusajan. Vaihtoehtoisesti voidaan
suorittaa prototyyppilaipiolle tai –kannelle palokoesäännöstön (FTP code)
mukainen palotesti samanarvoisen palonkeston osoittamiseksi.
"Paloa hidastavat materiaalit" ovat materiaaleja, jotka ovat
Palotestimenetelmäkoodin mukaisia. (Katso resoluutio MSC.101(73)
"Amendments to the International Code for Application of Fire Test Procedures (FTP Code)".
(HSC Code 7.2.2).
"Palamaton aine" on aine, joka ei pala eikä kehitä noin 750 ºC
lämpötilaan kuumennettuna palavia kaasuja itsesyttymiseen tarvittavaa
määrää, mikä on määritettävä palokoesäännöstön mukaisesti.
(HSC-koodi 7.2.3).
"Normaali polttokoe" on koe, jossa kyseessä olevan laipion, kannen
tai muun rakenteen koekappaleet altistetaan koeuunissa
palokoesäännöstössä määritellyn testausmenetelmän mukaisesti.
(HSC-koodi 7.2.4).
Kun käytetään ilmaisua "teräs tai muu samanarvoinen aine",
tarkoittaa "samanarvoinen aine" mitä tahansa palamatonta materiaalia,
jolla on sellaisenaan tai sen kanssa käytettävän eristyksen ansiosta
samanarvoiset rakenne- ja tiiviysominaisuudet kuin teräksellä normaalissa
polttokokeessa altistuksen lopussa (esim. alumiiniseos riittävästi
eristettynä). (HSC-koodi 7.2.5).
"Huono liekinlevittämiskyky" tarkoittaa, että siten kuvailtu pinta
rajoittaa riittävästi palon leviämistä, mikä määritellään
Palotestimenetelmäkoodin mukaisesti. (HSC-koodi 7.2.5).
"Savutiivis" tai "kykenevä estämään savun
leviämisen" tarkoittaa, että palamattomasta tai paloa hidastavasta
materiaalista rakennettu osastointi pystyy estämään savun leviämisen.
(HSC-koodi 7.2.7).
Katso myös termit ja määritelmät standardissa ISO 9092-4.
Sivun alkuun
6.
Palontorjunta
6.1. Yleisjärjestely
Pilssien, joissa voi olla ylivuotaneita syttyviä nesteitä, tulee olla käsiksi
päästävissä puhdistusta varten.
Tilat, joissa on bensiini- tai dieselmoottori, tai polttoainetankki, tulee
erottaa suljetuista asuintiloista standardin ISO 9094-2 vaatimusten mukaisesti.
Konehuoneessa sijaitsevat dieselöljysäiliöt tulee eristää koneistosta
tai muista lämmönlähteistä fyysisellä palamattomasta aineesta tehdyllä
esteellä (esim. laipiolla, seinämällä, eristyslevyllä).
Bensiinisäiliöitä ei saa asentaa konehuoneeseen.
6.2. Poistumistiet ja uloskäynnit
Poistumistiet ja uloskäynnit tulee järjestää luvun 27 mukaisesti.
6.3. Keittimet ja lämmityslaitteet
Avoliekkisten keittimien ja lämmityslaitteiden läheisyydessä olevien
materiaalien ja pinnoitteiden tulee kuvassa 1 esitettyjen etäisyyksien alueella
täyttää seuraavat vaatimukset:
- Alue I: lasia, keramiikkaa, alumiinia, terästä tai muuta ainetta, jolla
on samanarvoiset palonkesto-ominaisuudet
- Alue II: kuten alue I, tai lämpöeristetty tukialustastaan mikäli pinnan
lämpötila ylittää 80° C.
Mitattuna liekin keskeltä, alueen I säde on 140 mm ja korkeus 35o mm.
Vastaavat etäisyydet alueelle II ovat 300 mm ja 500 mm (nestekaasu) tai 700 mm
(nestemäinen polttoaine).
Asennuksen yleisen turvallisuuden tulee noudattaa standardia ISO-9094-2.
Kuva 1. Alueet, joille asetetaan erityisiä materiaalivaatimuksia
The general safety provisions of the installation shall follow ISO 9094-2.
6.4. Nestekaasuasennukset
Nestekaasujärjestelmien tulee noudattaa standardia ISO 10239.
6.5. Kipinäsuojaus
Vain standardin ISO 8846 mukaisia kipinäsuojattuja tuotteita saa asentaa
tiloihin, joissa on
- bensiinimoottori tai bensiinisäiliö
- nestekaasupullo
- bensiinipolttoainejärjestelmän osia
- nestekaasujärjestelmän osia, lukuun ottamatta liitoksia asuintiloissa
lähellä nestekaasulaitetta
- kannettava bensiinisäiliö
Sivun alkuun
7. Materiaalivaatimukset ja järjestelyt
7.1. Yleistä
Seuraavat tilat katsotaan suuren palovaaran alueiksi:
- konetilat
- tilat, jotka sisältävät vaarallisia aineita
- käytävät, jotka ovat välittömässä yhteydessä edellisiin tiloihin.
Keittimien ja lämmityslaitteiden ympäristö käsitellään kohdan 5.3 mukaisesti
Materiaalien, joita käytetään rakenteisiin tai eristykseen suuren
palovaaran alueilla, tulee olla vähintään paloa hidastavia, moottorin
puoleisen pinnan tulee olla polttoainetta imemätön, ja niiden happi-indeksin
tulee olla vähintään 21 standardin ISO 4589-3 mukaan, kun ympäröivä
lämpötila on 60 °C.
7.2. Vaatimukset aluksille, joiden rungon pituus on yli 15 m
Tämän kappaleen vaatimuksia tulee normaalisti soveltaa vain aluksille, joiden
LH > 15 m.
7.2.1 Paloa hidastavat osastot
Suuren palovaaran omaavien alueiden tulee muodostaa paloa hidastavia osastoja,
jotka eristävät liekkien leviämistä 30 minuutin ajan (B-30 luokan osastointi) relevantilla
puolella osastoa.
Tyhjät tilat, joissa on alhaisen tiheyden omaavaa palavaa kellutusvaahtoa,
tulee erottaa läheisistä palovaarallisista alueista paloa hidastavilla
osastoilla.
7.2.2. Palavien materiaalien käytön rajoittaminen
Mikäli eristystä asennetaan alueille, joissa se voi tulla kosketuksiin
palavan nesteen tai sen höyryjen kanssa, ei eristysmateriaalien pinta saa
läpäistä kyseisiä nesteitä tai höyryjä.
Seuraavien pintojen materiaaleilla on vähimmäisvaatimuksena huono
liekinlevittämiskyky:
- suljetuissa käytävissä ja portaikoissa esillä olevat pinnat
- laipiot (ikkunat mukaan lukien), seinä- ja kattoverhoilut
asuintiloissa, valvomoissa ja ohjauspaikoilla
- piilossa tai käsiksi pääsemättömissä olevat tilat suljetuissa
käytävissä ja portaikoissa, asuintiloissa, valvomoissa ja
ohjauspaikoilla.
Lämpö- tai äänieristeiden tulee olla palamattomia tai paloa hidastavaa
materiaalia. Eristyksen yhteydessä käytettävien höyrysulkujen ja liimojen,
tai kylmälaitteiden putkistojen kiinnikkeissä käytettävien eristeiden ei
tarvitse olla palamattomia tai paloa hidastavia, mutta niiden määrä tulee
pitää niin pienenä kuin käytännössä mahdollista, ja niiden esillä
olevien pinnoilla tulee olla huono liekinlevittämiskyky.
Suljetuissa käytävissä ja portaikoissa esillä olevat pinnat, laipiot
(ikkunat mukaan lukien), seinä- ja kattoverhoilut asuintiloissa, valvomoissa
ja ohjauspaikoilla tulee olla rakennettu materiaaleista, jotka eivät
palaessaan tuota kohtuuttomia määriä savua tai myrkyllisiä aineita, mikä
määritetään palokoesäännöstön mukaan.
7.2.3. Pakokaasuputkisto
Pakokaasuputkistot tulee suunnitella ja järjestää niin, että varmistetaan
pakokaasujen turvallinen purkautuminen ulkoilmaan.
Pakokaasuputket tulee järjestää niin, että tulipalon riski pidetään
minimissään. Tämän saavuttamiseksi pakokaasujärjestelmä tulee eristää,
ja kaikki tilat ja rakenteet, jotka ovat pakokaasujärjestelmän vieressä tai
jotka voivat kuumentua pakokaasujen vaikutuksesta joko normaalissa
operoinnissa tai poikkeustilanteessa, tulee valmistaa palamattomista
materiaaleista tai olla suojattu ja eristetty palamattomilla materiaaleilla
korkeiden lämpötilojen varalta.
Sivun alkuun
8. Tuuletuksen säätö
8.1. Yleistä
Kaikkien tuuletusjärjestelmien sisään- ja ulostuloaukot tulee voida sulkea
tuuletettavan tilan ulkopuolelta.
8.2. Vaatimukset aluksille, joiden rungon pituus on yli 15 m.
Tämän kappaleen vaatimuksia tulee normaalisti soveltaa vain aluksille, joiden
LH > 15 m.
8.2.1. Tuuletuksen puhaltimien säätö
Kaikki puhaltimet, jotka tuulettavat suuren palovaaran alueita, tulee voida
pysäyttää jatkuvasti miehitetystä valvomosta tai ohjauspaikasta sen tilan
ulkopuolelta, jota ne tuulettavat, ja sen tilan ulkopuolelta, joihin ne on
asennettu. Konetilan koneellisen tuuletuksen pysäyttämiseen tarkoitetut
välineet tulee erottaa niistä välineistä, joilla pysäytetään muiden
tilojen tuuletus.
8.2.2. Palopeltien säätö
Kaikki palopellit, jotka on asennettu paloa hidastaviin tai savutiiviisiin
osastoihin, tulee voida sulkea manuaalisesti kummaltakin puolelta sitä
osastoa, johon ne on asennettu. Tätä ei sovelleta palopelteihin, jotka on
asennettu normaalisti miehittämättömien tilojen, kuten varastoja ja
käymälöitä, tuuletuskanaviin. Nämä palopellit tulee pystyä sulkemaan
tuulettavan tilan ulkopuolelta manuaalisesti.
8.2.3. Kannen läpiviennit
Missä tuuletusjärjestelmät lävistävät kansia, tulee järjestelyn olla
sellainen, ettei kannen tehokkuutta estää palon leviämistä heikennetä, ja
että savun ja kuumien kaasujen etenemistodennäköisyyttä tilasta toiseen
pienennetään.
Sivun alkuun
9. Palonilmaisin- ja hälytysjärjestelmät
9.1. Yleistä
Konehuone tulee varustaa palon havaitsemisjärjestelmällä, jossa on
hälytyksen ilmaisin aluksen pääohjauspaikan yhteydessä. Tätä vaatimusta ei
sovelleta aluksiin, joiden LH < 8,0 m.
9.2. Lisävaatimukset aluksille, joiden rungon pituus on yli 15 m:
9.2.1. Suojattavat alueet
Suuren tai kohtalaisen palovaaran omaavat alueet sekä muut miehistö- tai
yleisissä tiloissa sijaitsevat suljetut tilat, jotka eivät ole jatkuvasti
miehitettyjä, kuten käymälät, portaikot, käytävät ja hätätiet, tulee
varustaa automaattisin savunilmaisimin. Pentterissä voidaan käyttää
kuumuuteen reagoivia ilmaisimia.
Propulsiokonehuoneet tulee lisäksi varustaa ilmaisimilla, jotka
varoittavat palosta muun kuin savun perusteella. Kaasuturbiineja tulee valvoa
liekinilmaisimien avulla.
9.2.2. Järjestelmille asetettavat vaatimukset
Kaikkien vaadittujen kiinteiden palonilmaisin- ja –hälytysjärjestelmien
tulee olla koko ajan valmiina välittömään käyttöön.
Kunkin ilmaisimen yhteydessä tulee olla selkeä kuvaus siitä, mitä
tiloja ilmaisin suojaa ja missä ne sijaitsevat. Tarpeelliset ohjeet ja
varaosat testausta ja ylläpitoa varten tulee toimittaa.
Palonilmaisimien tulee reagoida kuumuuteen, liekkiin, savuun tai muihin
palamiskaasuihin, tai näiden yhdistelmiin. Liekinilmaisimia tulee käyttää
vain savun tai kuumuuden ilmaisimien lisänä, katso myös kohta 8.2.1.
Palonilmaisinjärjestelmää ei saa käyttää mihinkään muuhun
tarkoitukseen, lukuun ottamatta palo-ovien sulkemista tai vastaavia toimintoja
hallintapaneelissa.
9.2.3. Asennusvaatimukset
Missä tilojen suojaamiseksi vaaditaan kiinteä palonilmaisin- ja
hälytysjärjestelmä, lukuun ottamatta portaikkoja, käytäviä, ja
hätäteitä, vaaditaan vähintään yksi ilmaisin kutakin tilaa kohden.
Ilmaisimet tulee sijoittaa optimaalisella tavalla palon havaitsemiseksi.
Sijoittamisessa tulee välttää palkkien ja tuuletuskanavien läheisyyttä
tai muita sijainteja, joissa ilmavirtaukset voivat heikentää palonilmaisimen
toimintaa. Lisäksi tulee välttää sijainteja, joissa iskut tai mekaaniset
vauriot ovat todennäköisiä.
Sähköjohtoja, jotka muodostavat osan palonilmaisin- ja
hälytysjärjestelmästä, tulee välttää vetämästä suuren palovaaran
omaavien tilojen, kuten konehuoneen, kautta, paitsi missä tämä on
tarpeellista kyseisten tilojen suojaamiseen tai systeemin kytkemiseen
virtalähteeseen.
Sivun alkuun
10. Palonsammutusjärjestelmät
Suuren palovaaran alueet (katso kohta 6.1) tulee suojata kiinteällä
palonsammutusjärjestelmällä, joka on operoitavissa kyseiselle palovaaralle
sopivasta hallintapaikasta. Mikäli konetila sisältää vain yhden £
120 kW dieselmoottorin, se voidaan suojata käsisammuttimella konekopassa
sijaitsevan paloportin läpi standardissa ISO 9094-2 esitettyjen vaattimusten
mukaisesti. Muut alueet tulee suojata käsisammuttmien avulla.
10.1. Kiinteät palonsammutusjärjestelmät
10.1.1. Kiinteiden palonsammutusjärjestelmien hallinta
Kiinteä palonsammtusjärjestelmä tulee pystyä aktivoimaan
pääohjauspaikalta, tai mikäli kyseinen paikka on yli viiden metrin
etäisyydellä suojattavasta tilasta, tulee järjestää välineet
palonsammutuksen aktivoimiseksi paikallisesti. Automaattista sammutusaineen
purkautumista ei hyväksytä.
Kiinteän palonsammutusjärjestelmän hallintalaitteiden tulee olla
yksinkertaisia ja välittömästi käytettävissä. Niiden tulee olla
ryhmitellyt niin harvoihin paikkoihin kuin mahdollista, kuitenkin siten, ettei
palotilanteessa ole todennäköistä, että
niiden yhteys suojattavaan tilaan katkeaa. Jokaisessa sijaintipaikassa tulee olla miehistölle selkeät
ohjeet palonsammutusjärjestelmän käytöstä.
Jos sammutusaine on tukahduttavaa ja jos suojattava tila on riittävän
suuri ihmiselle, tulee kuulua hälytysääni ennen sammutusaineen
purkautumista.
10.1.2. Sammutusaineen määrä
Sammutusaineen määrän tulee olla riittävä suojattavalle tilalle.
Konehuoneissa, joissa on CO2-järjestelmä, tulee hiilidioksidin
määrän olla vähintään 1,5 kg/m³ konetilan bruttotilavuutta kohden.
Pienin hyväksyttävä määrä on 2 kg. Vähintään puolet kaasusta tulee
purkautua kyseiseen tilaan 10 sekunnin aikana. Kaikkien kyseisen tilan aukkojen
sulkemiseen, joiden
kautta ilmaa pääsee sisään tai kaasua ulos,
tulee järjestää välineet.
10.1.3. Painestiat ja putkistot
Putkistot sammutusaineen jakamiseksi tulee järjestää ja purkaussuuttimet
sijoittaa siten, että saavutetaan sammutusaineen tasainen jakautuminen.
kaikkien komponenttien asennuksessa tulee seurata standardin ISO 9094-2
vaatimuksia.
Sammutusaineen säilyttämiseen tarvittavia paineastioita ei saa sijoittaa
konehuoneeseen. Paineastiat voidaan sijoittaa muihin suojattaviin tiloihin,
mikäli vahingossa laukaistu sammutusaine ei aiheuta vaaraa ihmisille.
CO2 –pullojen venttiilien ja putkistojärjestelmän välinen
yhteys tulee normaalisti toteuttaa hyväksyttyä tyyppiä olevan joustavan
paineletkun avulla. Muita liittämistyyppejä voidaan hyväksyä, mikäli ne
katsotaan samanarvoisiksi.
10.2. Käsisammuttimet
10.2.1. Sijoitus ja tyyppi
Käsisammuttimien tulee olla käyttövalmiina ja ne tulee sijoittaa helposti
näkyvään paikkaan niin, että ne ovat milloin tahansa palon sattuessa
välittömästi saatavilla. Sammutin voi olla sijoitettuna lokeroon tai
kaappiin, jonka ovessa on asianmukainen ISO-symboli.
Sammuttimet tulee sijoittaa niin, ettei niiden toiminta heikkene
sääolojen, värähtelyjen tai muiden ulkoisten tekijöiden vuoksi.
Käsisammuttimista tulee voida tunnistaa, onko sitä käytetty.
Hallintapaikoilla tai muissa tiloissa, joissa on aluksen turvallisuudelle
tärkeitä sähkölaitteita, ei käsisammuttimien sammutusaine saa johtaa
sähköä eikä vahingoittaa sähkölaitteita.
Kannettavia CO2 sammuttimia saa asentaa vain sellaisiin
suljettuihin asuintiloihin, joissa on palavia nesteitä (esim. pentteri) tai
vahvavirtalaitteita, kuten sähkömoottori, akku tai päätaulu. Tällasien
sammuttimen lähesyyteen tulee kiinnittää varoitustaulu standardin ISO
9094-2 mukaisesti.
10.2.2. Lukumäärä
Käsisammuttimien lukumäärän ja sijainnin tulee noudattaa seuraavaa:
- minkään sammuttimen kapasiteetti ei saa olla pienempi kuin 5A/34B
- yksi sammutin tulee sijoittaa enintään 2 m (1 m jos aluksen LH
on pienempi kuin 10 m) esteettömälle etäisyydelle pääohjauspaikalta
- yksi sammutin tulee sijoittaa enintään 2 m etäisyydelle kiinteästi
asennetusta keittimestä tai mistä tahansa laitteesta, jossa on avoliekki
- yksi sammutin jokaista asuintilan 20 m² kohden, enintään
etäisyydellä LH/3 mitattuna minkä tahansa vuoteen keskeltä
- konehuoneiden jokaisen sisäänkäynnin ulkopuolelle tulee sijoittaa
sammutin, joka soveltuu konehuonepalon sammuttamiseen
Kaikkien sammuttimien tulee olla hyväksyttyä tyyppiä.
Sivun alkuun
11. Palopumput, vesijohdot, palopostit ja letkut
Runkopituudeltaan yli 15 m aluksiin tulee asentaa palopumput tarvikkeineen,
tai vaihtoehtoiset tehokkaat palonsammutusjärjestelmät seuraavasti:
Vähintään yksi itsenäisesti käytettävä pumppu tulee järjestää.
Hätäpalopumpun kapasiteetin tulee olla vähintään 15 m3/h.
Jokaisen palopumpun tulee pystyä kehittämään riittävä vesipaine
vesipostien jatkuvaan käyttöön.
Pumput tulee järjestää siten, että mahdollinen palo missä tahansa
yksittäisessä tilassa ei aiheuta kaikkien pumppujen joutumista epäkuntoon.
Palopostit tulee järjestää siten, että aluksen kaikki osat voidaan
saavuttaa kahdella vesisuihkulla eri paloposteista. Näistä toisen tulee
onnistua yhden letkun pituudella.
Kaikkien paloletkujen tulee olla pilaantumatonta materiaalia ja niiden
maksimipituuden tulee viranomaisten hyväksymä. Paloletkut sekä tarvittavat
helat ja työkalut tulee säilyttää käyttövalmiina helposti havaittavassa
paikassa lähellä vesiposteja. Sisätiloissa olevat paloletkujen tulee olla
jatkuvasti kiinnitettyinä paloposteihin. Jokaista palopostia kohden tulee olla
yksi paloletku.
Jokainen paloletku tulee varustaa hyväksytyllä kaksitoimisella
(sumutus/ruiskutus) suuttimella, jossa on sulkuventtiili.
Sivun alkuun
12. Muuta
12.1. Oville ja luukuille asetettavat vaatimukset
Kaikki aukot tulee varustaa kiinteästi asennetuilla sulkimilla, joiden tulee
olla vähintään yhtä palonkestäviä kuin osastot, joissa ne ovat.
Kukin ovi tulee voida avata kummalta puolelta laipiota tahansa vain yhden
henkilön voimin.
Paloa hidastavien osastojen ulkoreunojen avoimien tilojen puoleiselle
tiiviydelle asetetut vaatimukset eivät koske lasiseiniä ja ikkunoita.
Vastaavasti, tiiveysvaatimukset avoimiin tiloihin päin eivät koske
ylärakenteiden ja kansirakennusten ulko-ovia.
12.2. Palontorjuntasuunnitelmat
Runkopituudeltaan yli 15 m alukset tulee varustaa päällikölle ja miehistölle
tarkoitetulla, pysyvästi esillä olevalla palontorjuntasuunnitelmalla, jossa
esitetään selkeästi seuraavat sijainnit: hallintapaikat, paloa hidastavat
osastot, palohälytysjärjestelmät ja palonilmaisimet, sprinkleriasennukset,
kiinteät sammuttimet ja käsisammuttimet, pääsytiet eri tiloihin,
tuuletusjärjestelmä (sisältäen tiedot pääpuhaltimien säädöstä,
palopeltien sijainnista sekä tunnistenumerot eri osastoja tuulettavista
puhaltimista), sekä kaikkien hallintalaitteiden sijainnista.
Kyseisten suunnitelmien kieli tulee olla aluksen lippuvaltion virallinen
kieli. Mikäli tämä kieli ei ole englanti, ranska tai espanja, tulee
suunnitelmaan lisätä käännös yhdelle näistä kielistä.
Sivun alkuun
|