Takaisin sisällysluetteloon

LUKU 27. HENKILÖTURVALLISUUS

1. Tarkoitus
2. Viittaukset
3. Putoaminen yli laidan ja pääsy takaisin alukseen
4. Loukkaantumisriski aluksessa epäsopivista järjestelyistä johtuen
5. Hätätiet ja hätäuloskäynnit

1. Tavoite

Tämän luvun tavoitteena on:

  • minimoida yli laidan putoamisen riski ja helpottaa pääsyä takaisin alukseen
  • minimoida epäsopivista järjestelyistä johtuva loukkaantumisriski aluksessa
  • määrittää hätätiet ja hätäuloskäynnit
  • tehdä aluksessa oleville henkilöille hätätilanteessa mahdolliseksi saavuttaa ja käyttää pelastusvälineitä

Huomaa! Kappaleissa 34-39 voidaan esittää alustyyppiin liittyviä lisävaatimuksia.

Sivun alkuun

2. Viittaukset

Seuraaviin lähteisiin viitataan:

  • ISO 15085
  • ISO 9094
  • ISO 14946 Maximum load capacity

3. Dokumentointi

Tässä luvussa esitettyjen vaatimusten verifioimiseksi riittää, että järjestelyt  näkyvät piirustuksissa.

Sivun alkuun

4. Putoaminen yli laidan ja pääsy takaisin alukseen

4.1. Työkansi
Työkannen määrittely:
Ulkotilat, joilla henkilöt voivat seistä tai kävellä aluksen normaalin käytön aikana

4.2. Luoksepäästävyys
Aluksen yleisjärjestelyn tulee täyttää Luvun 32 "Luoksepäästävyys ja huollettavuus"vaatimukset.

4.3. Työkannen minimileveys
Turvallisen kulun mahdollistamiseksi tulee työkannen alueen kannen reunan vieressä, sekä poikittais- tai pitkittäissuunnassa olla

  • vapaa, jatkuva ja poikittaissuunnassa vaakatasosta enintään 15° kallistettu, kun alus ei ole kallistuneena
  • vähintään 100 mm levyinen suunnittelukategoriassa D, 120 mm levyinen kategoriassa C, ja 150 mm levyinen kategoriassa A ja B.

4.4. Työkannen jatkuvuus
Työkansien tulee olla yhdistettyjä toisiinsa. Tämä voi sisältää kulun sisätilojen läpi. Mikäli korkeus muuttuu tai esteitä joudutaan ohittamaan, sovelletaan erityisiä ehtoja (katso ISO 15085 4.4).

4.5. Yli laidan putoamisen ehkäiseminen
Työkannelta yli laidan putoamisen ehkäiseminen saavutetaan soveltamalla jotakin taulukossa 1 listatuista asianmukaisista vaihtoehdoista, lisättynä mahdollisilla aluksen tyyppiin tai tarkoitukseen liittyvillä lisävaatimuksilla, suunnittelukategoria huomioon ottaen. Aluksen eri alueilla voidaan soveltaa eri vaihtoehtoja.

Taulukko 1. Vaatimukset

Suunnittelukategoria

A

B

B

C

D

Turvakeino

         

Pintojen liukuesteet

x

x

x

x

x

Varvaslista

x

x

x

   

Kädensijat työkannella

x

x

x

x

x

Kaiteet tai mantookit

x

x

     

Kiinnityspisteet turvavaljaille

x

 

x

   

Kahvat nopeissa veneissä

x

x

x

x

x

Kehon tukeminen nopeissa veneissä (jos relevanttia)

x

x

x

x

x

Veneeseenpääsymahdollisuus

x

x

x

x

x

HUOM 1 Kaikissa kategoriassa voidaan käyttää korkeamman kategorian vaatimuksia.

NOTE 2 Pykälän 4.2.3 mukaista kädensijaa voidaan myös käyttää kiinnityspisteenä turvavaljaille.

NOTE 3 Eri vaihtoehtoja voidaan myös yhdistää edellyttäen, että kategorian minimivaatimukset täyttyvät.

Esimerkki: Varvaslista, joka täyttää kädensijalle asetetut vaatimukset ja joka on sijoitettu alle 300 mm päähän työkannen reunasta

4.6. Pintojen liukuesteet
Työkansien tulee olla varustettu liukuestein. Liukuesteen ei tarvitse olla jatkuvaa, mutta liukuestepalojen välinen etäisyys ei saa olla suurempi kuin

  • 75 mm ei-kiiltävillä alueilla
  • 500 mm kiiltävillä pinnoilla, paitsi jos alueen lateraalireunat on varustettu varvaslistoilla pykälän 4.2.2. mukaisesti.

4.7. Varvaslistat
Varvaslistojen tulee sijaita niin lähellä työkannen ulkoreunaa kuin käytännössä mahdollista. Varvaslistan yläreunan korkeuden tulee olla viereisestä työkannen tasosta mitattuna vähintään 25 mm.

4.8. Kädensijat työkansilla
Kädensijat, jotka ovat alle 300 mm etäisyydellä työkannen ulkoreunasta sisään päin, tulee sijoittaa vähintään 500 mm korkeudelle kansitasosta, mutta ei viereistä ylärakennetta korkeammalle. Yli 300 mm etäisyydelle työkannen ulkoreunasta sisäänpäin asennetut kädensijat voidaan sijoittaa mille korkeudelle tahansa.

4.9. Kaiteet ja mantookit
Partaan ja/tai kaiteen korkeuden tulee olla vähintään 750 mm aluksissa, joiden runkopituus on enintään 15 m, ja 1000 mm yli 15 m aluksissa. Partaassa tai kaiteessa ei saa olla yli 230 mm aukkoa alimman poikkituen alapuolella. Muiden poikkitukien etäisyyden tulee olla enintään 330 mm.

Mikäli alukseen on asennettu mantookit, sovelletaan samoja korkeuksille ja aukkojen koolle samoja vaatimuksia kuin kaiteille. Muuten mantookien tulee noudattaa standardia ISO 15085.

4.10. Kiinnityspisteet turvavaljaille
Soveltuvat kiinnityspisteet (katso ISO 15085) tulee sijoittaa seuraavasti:

  • 1 m etäisyydelle pääluukun tai oven reunasta
  • 2 m etäisyydelle kaikista ulko-ohjauspaikoista
  • 2 m etäisyydelle vinssistä tai hinauksessa tarvittavasta vahvasta pisteestä

Kiinnityspisteet eivät saa sijaita kauempana kuin 3 m etäisyydellä toisistaan

4.11. Istuimet
Kaikille henkilöille tulee olla istuin, joka on määritelty standardissa ISO 14946. Istuimen leveyden tulee olla vähintään 400 mm (lukuun ottamatta istuimia, joissa henkilön on tarkoitus istua hajareisin) ja syvyyden 750 mm (istuimen syvyys ja vapaa jalkatila istuimen edessä)

4.12. Kädensijat nopeissa veneissä
Nopeissa veneissä (suurin nopeus yli 10*sqrt(LH) tai 25 solmua, näistä pienempi) tulee suunnittelukategoriasta riippumatta olla välineet tai keinot tukea mukana olijoita siten, että yli laidan sinkoutumisen vaara tiukoissa käännöksissä, suurissa kiihtyvyyksissä, tai liikkeissä merenkäynnissä, pienenee.

Tämä vaatimus keskittyy vain riskiin pudota yli laidan, ei kaatumiseen työkannella tai istuinkaukalossa.

Tuen järjestämiseksi tulee jokaiselle henkilölle valita jokin seuraavista vaihtoehdoista:

  • yksi kädensija sekä kehon tuki pykälän 4.3 mukaisesti
  • kaksi kädensijaa niin että jatkuva kiinnipito molemmin käsin on mahdollista

HUOM. Kahdeksi kädensijaksi voidaan katsoa myös yksi kädensija, johon voi tarttua kaksin käsin siten, että käsien välinen etäisyys on vähintään 200 mm.

4.13. Kehon tukeminen nopeissa veneissä
Nopeat veneissä (suurin nopeus yli 10*sqrt(LH) tai 25 solmua, näistä pienempi), joissa mukana olijat istuvat, tulee varustaa kehoa tukevalla osalla, joka on vähintään 120 mm korkea istuimen kovasta pohjasta, tai mikäli istuimessa on pehmuste, kokoon puristetusta pehmusteesta mitaten.

Mikäli veneessä olijat seisovat tai nojaavat istuimeen, voi kehon tuenta antaa tukea vain selälle.

Jos veneessä olevat istuvat hajareisin satulamaisella istuimella, voidaan kehon tukemisen katsoa tapahtuvan polvien avulla.

4.14. Takaisin veneeseen pääsy
Kaikissa veneissä tulee olla kiinteästi asennetut pelastustikkaat tai vastaava järjestelmä, jonka avulla veteen joutuneella henkilöllä on mahdollisuus päästä veneeseen. Kokoonpantavia köysitikkaita ei hyväksytä kiinteästi asennetuiksi. Alimman askelman tulee ulottua vähintään 300 mm vesilinjan alapuolelle.

Sivun alkuun

5. Loukkaantumisriski aluksessa epäsopivista järjestelyistä johtuen

5.1. Ovet ja kulkutiet
Ovien tulee olla vähintään 600 mm levyisiä.

5.2. Terävät reunat
Aluksessa ei sallita teräviä reunoja tai ulkonemia, jotka voivat aiheuttaa henkilöiden loukkaantumisen. Kannella ei saa olla kompastumisvaaraa.

5.3. Painavien esineiden kiinnitys
Painavien irrallisten esineiden kiinnittämiseksi tulee järjestää välineet.

5.4. Kuumat pinnat
Kuumat pinnat tulee suojata, mikäli niiden lämpötila ylittää 80ºC, ja niiden sijainti on sellainen, että ne voivat vahingossa joutua kosketuksiin henkilöiden kanssa.

5.5. Pyörivät koneenosat
Pyörivät koneet ja koneenosat tulee suojata niin, että loukkaantumiset voidaan välttää. Katso myös luku 21.

Sivun alkuun

6. Hätätiet ja hätäuloskäynnit

Ihmisten evakuointiin aluksen sisältä pelastusvälineiden luo palo- tai uppoamistilanteessa tulee järjestää mahdollisuudet. Seuraavat vaatimukset tulee täyttää riippumatta asuintilojen järjestelystä:

  • Mikäli hätäteitä on kaksi, vain toinen niistä voi kulkea konetilan läpi
  • Mikäli hätätie ohittaa keittimen tai avoliekkisen lämmittimien jonkin pinnan alle 750 mm etäisyydeltä, tulee järjestää toinenkin pakotie
  • Suljetussa pentterissä tätä vaatimusta ei sovelleta, jos keittimen takana on umpikuja alle 2 m etäisyydellä.
  • Mikään hätätie ei saa kulkea suoraan keittimen tai avoliekkisen lämmittimen ylitse.

6.1. Avoimet asuintilat
Mikäli oleskelu- tai nukkumatiloja ei ole erotettu lähimmästä uloskäynnistä, eli ihmiset voivat siirtyä sille kulkematta minkään oven läpi, sovelletaan seuraavaa:

  • Etäisyys lähimmälle uloskäynnille ei saa ylittää LH/3 m tai 5 m.
  • Etäisyys tulee mitata lyhimpänä vaakasuorana etäisyytenä uloskäynnin keskipisteen ja 1: kauimmaisen pisteen, jossa henkilö voi seistä (seisomakorkeudesta riippumatta), tai 2: vuoteen keskipisteen välillä, kumpi tahansa on kauempana.

6.2. Suljetut asuintilat
Mikäli oleskelu- tai nukkumatila on erotettu lähimmästä pääuloskäynnistä laipiolla ja ovella, tulee hätätiet ja uloskäynnit järjestää ottaen huomioon ihmisten loukkuun jäämisen riski, ja:

  • Asuinosastoilla tulee olla useampi kuin yksi hätätie, joka lopulta johtaa ulkoilmaan, paitsi jos kyseessä on yksi hytti tai tila, jossa on tarkoitus oleskella enintään neljä henkilöä ja jos uloskäynti johtaa suoraan ulkoilmaan kulkematta konetilan läpi tai ylitse, tai keittimen ylitse. Hytissä ei saa olla keitintä tai avoliekkistä lämmitintä.
  • Yksittäisten hyttien, joissa on tarkoitus oleskella enintään neljä henkilöä, ja joissa ei ole keitintä tai avoliekkistä lämmitintä, hätätiet voivat muodostaa yhteisiä hätäteitä enintään 2 m matkalla, mitattuna ovesta tai sisäänkäynnistä.
  • Suihku- ja käymälätiloja pidetään osana tilaa tai käytävää, johon niiden ovet avautuvat, eikä niille siten vaadita vaihtoehtoisia hätäteitä.
  • Monikerrosjärjestelyissä uloskäynnit eivät saa johtaa samaan asuinosastoon.

6.3. Uloskäynnit
Asuintilojen kaikissa uloskäynneissä tulee olla seuraavat vapaat aukot:

  • pyöreä muoto: halkaisija 450 mm
  • muu muoto: minimiläpimitta 380 mm ja minimipinta-ala 0,18 m2. Uloskäynnin tulee olla riittävän suuri, jotta sen sisään voidaan piirtää halkaisijaltaan 380 mm ympyrä.

Kuva 1. Vapaan aukon mittaaminen.

Hätäuloskäyntien tulee olla helposti käsiksi päästävissä. Sääkannelle tai ulkoilmaan johtavien uloskäyntien tulee olla vapaasti avattavissa sekä sisä- että ulkopuolelta, kun ne on varmistettu mutta ei lukittu.

Mikäli kansiluukku on suunniteltu hätäuloskäynniksi, tulee ne varustaa askelmilla, tikkailla tai portailla. Pystysuora etäisyys ylimmän askelman ja hätäuloskäynnin välillä ei saa ylittää 1,2 m. Nämä apuvälineet tulee sijoittaa pysyvästi kyseiseen asuintilaan (sekä merkitä, elleivät ole itsestään selviä).

Hätätiet, mikäli eivät ole itsestään selviä, tai ovet, tulee merkitä asiaankuuluvin ISO tai kansallisella symbolilla.

6.4. Käsiksi pääsy hengenpelastusvälineisiin
Hengenpelastusvälineiden tulee olla saavutettavissa sääkannen yläpuolelta (määrittely katso luku 2). Aluksissa, joiden tulee täyttää vuotovakavuusvaatimukset luvun 6 mukaan, tulee hengenpelastusvälineiden olla saavutettavissa minkä tahansa osaston täyttymisen jälkeisessä tasapainotilanteessa.

Sivun alkuun