NOPPA




In English

Sari testing NOPPA

Lue taustoista p.gif (830 bytes)
Loppuraportti ja julkaisuja p.gif (830 bytes)






Henkilökohtainen opastusjärjestelmä joukkoliikenteen käyttäjille

NOPPA-järjestelmä on suunniteltu tarjoamaan matkustajainformaatiota ja kulkuopastusta joukkoliikenteen käyttäjille. Järjestelmä on suunniteltu erityisesti näkövammaisten tarpeet huomioiden, mutta se soveltuu myös näkevän käyttäjän opastamiseen. NOPPA sisältää puhekäyttöliittymän, ovelta ovelle opastuksen joukkoliikennetta hyödyntäen, tavallisimmat paikannustoiminnot ja lukuisia informaatiopalveluja. Myös autoilijan on mahdollista suunnitella järjestelmällä reittejä ja NOPPA osaa kertoa myös Suomen teiden nopeusrajoitukset ja katujen nimet.

NOPPA perustuu henkilökohtaisen navigoinnin komponentteihin ja palveluihin. Tällä tavoin järjestelmän ylläpitokustannukset saadaan pysymään alhaisina ja mahdollistetaan järjestelmän jatkuva kehittäminen. Päätelaitteena oleva matkapuhelin, satelliittipaikannin ja järjestelmän käyttämät tietolähteet ovat helposti vaihdettavissa.  Julkisten ja kaupallisten tietolähteiden käytöllä varmistetaan matkustajainformaation ajantasaisuus. Yleiskäyttöisten rajapintojen sopiminen ja luominen eri palveluihin tietohakuja varten on ollut tärkeä osa järjestelmän kehitystä.

NOPPA-järjestelmän ensimmäinen versio kehitettiin Liikenne-ja viestintäministeriön Henkilöliikenteen info -ohjelmaan (HEILI) kuuluneessa kolmevuotisessa (2002-2004) pilottiprojektissa, joka oli kooltaan noin 500 000 euroa. NOPPA oli mukana myös Henkilökohtainen navigointi -ohjelmassa (NAVI). Tällä hetkellä järjestelmän kehitystä jatketaan Tekes-rahoitteisessa PUMS (Puheenkäsittelyn uudet menetelmät ja sovellukset) -projektissa ja tuotteistuksesta sekä järjestelmän pilotoimisesta muissa maissa käydään keskusteluja.

Noppa on maailman ensimmäinen kävelijän opastusjärjestelmä, joka sisältää ajantasaista joukkoliikenneinformaatiota. Järjestelmä on saavuttanut huomattavaa julkisuutta kuitenkin erityisesti puhekäyttöliittymänsä vuoksi. Projektin tuloksia on esitelty yli 300 mediassa.

Järjestelmän arkkitehtuuri perustuu Informaatiopalvelimen käyttöön (kuva 1), johon käyttäjän matkapuhelin on jatkuvasti yhteydessä. Tiedonsiirtoa ja kustannuksia ei kuitenkaan synny, ellei käyttäjä tee tietohakuja tai viestejä ole välitettävänä. Informaatiopalvelin tekee tietohaut ja laskennallisesti raskaan puheentunnistuksen. Matkapuhelimeen välitetään vain hakujen tulokset tiiviissä muodossa.

arkkitehtuuri
Kuva 1. Noppa-järjestelmän kokonaiskuva (estevaroitin on optio).

Matkapuhelimeen asennettava ohjelma sisältää satelliittipaikannuksen ja opastuksen, henkilökohtaiset asetukset tietoturvasyistä ja puhesynteesin. Lisätietoja arkkitehtuurista mm. Noppa-projektin loppuraportista tai ottamalla yhteyttä tekijöihin.

NOPPA-järjestelmä on käytettävissä seuraavilla älypuhelimilla:
  • Pääsääntöisesti kaikki Windows Mobile (Pocket PC) -puhelimet, esim Qtek 2020.
  • S60-puhelimista käytössä Nokia 3230, 6600, 6630 ja 7610. Käsittääksemme ohjelma toimii myös useissa muissa Nokian uusissa malleissa.
NOPPA-järjestelmän sisältämiä palveluja ja toimintoja ovat mm:

Matkustajainformaatio
  • Aikataulut (VR, eri reittioppaat, Kouvolan Wilima, HKL:n  pysäkkikohtaiset tiedot)
  • Joukkoliikennereitin suunnittelu pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Kouvolassa ja (YTV, Repa ja Matka.fi)
  • Ajosuunnitelma (Keltsi)
  • Reaaliaikainformaatio (HKL häiriötiedotteet ja liikennevälineen saapuminen pysäkille, Ilmailulaitoksen lennot ja oman lennon seuranta)
  • Saatavilla lisätietoja joistakin kohteista (Point of Interest ja Area of Interest -lisätietoja)
Kommunikointi (vain PDA-toteutus, S60 käytetään laitteen omaa toteutusta)
  • Matkapuhelin
  • Tekstiviestit
GPS-paikannustoiminnot
  • Oman reitin nauhoitus ja opastus
  • Etäisyyksien mittaus
  • Kuljetun matkan mittaus
  • Koordinaatit, kulkusuunta
  • Kellonaika
Navigointi
  • Oman osoitteen haku
  • Tien nopeusrajoituksen haku (Digiroad)
  • Tutkimuskäyttöön toteutus sisätilaopastuksesta ja opastuksesta ilman GPS-laitetta
  • Opastusalgoritmit sekä kävelijälle että autoilijalle, ottavat huomioon kulkunopeuden ja mahdollistavat mm. bussin vaihdon
  • Katutyövaroitukset (HKR:n Winkki-tietokanta)
Uutiset ja säätiedot
  • Ylen pikauutiset
  • HS pikauutiset
  • Paikallissää
  • (Muita tietolähteitä helposti lisättävissä)
Muut toiminnot
  • Äänimuistio
  • Sekuntikello
Lähi-informaatio (optio, ei ole yleistynyt)
  • Lyhyen kantaman radioyhteys (Bluetooth) kyltteihin ja tukiasemiin
Lisävarusteet (optio)
  • RFID-lukija (demottavissa) omien tavaroiden merkkaukseen
  • Törmäysvaroitin (toteutettu eri käyttötarkoitukseen, mahdollista toteuttaa myös Nopan yhteyteen)

Järjestelmää on käyttänyt vuodesta 2004 asti valikoitu testikäyttäjien ryhmä (noin 20 henkilöä). Mikäli olet kiinnostunut tutustumaan järjestelmään, ota yhteyttä tekijöihin.

NOPPA/PUMS-projektien osallistujien sivuille: 

Liikenne- ja viestintäministeriö 
Helsingin kaupungin rakennusvirasto
Espoon kaupunki
Näkövammaisten keskusliitto Ry 
Arlainstituutti
YTV
Tiehallinto
Ratahallintokeskus
HKL
Kouvolan seudun kuntayhtymä
Tekes

Kiitämme yhteistyöstä:

Lingsoft
Timehouse
Microsoft
VTI Hamlin

jotka ovat tukeneet projektia komponenteilla ja ohjelmistoilla.


Tekijät: Ari Virtanen ja Sami Koskinen



VTT logo



Back | Top