eReading (WP1)

WP Leader: Helene Juhola, Finnmedia, helene.juhola(at)vkl.fi
WP1:n tutkimuksen tavoitteena on tutkia ja kehittää konsepteja ja liiketoimintamalleja uusille mediapalveluille. Liiketoiminnan muutokset ja median digitalisoituminen ovat jo vaikuttaneet ja tulevat jatkossakin vaikuttamaan suuresti medialiiketoimintaan. Tärkein kysymys onkin, kuinka maksullisen toimituksellisen sisällön tarjoamisesta uusilla alustoilla tehdään kannattavaa liiketoimintaa. Avainasemassa ovat monikanavajulkaiseminen sekä ketterä ja käyttäjäkeskeinen uusien, paketoitujen sisältökonseptien ja mainonnan mallien kehittäminen uusille alustoille. Viime vuosien aikana mediakokemuksen mittaamisesta ja tutkimisesta kertynyt osaaminen ja menettelytavat kerätään yhteen. Kokemusta siitä, miten uutissisällön mediakokemusta tablettilaitteilla voisi parantaa, hankitaan testaamalla erilaisia käyttöliittymäratkaisuja. WP1:n visual power -osuudessa kehitetään uusia tapoja kuvatyönkulkujen hallintaan ja konsepti kuvien visuaalisten tyylitekijöiden laskennalliseen määrittelyyn. Lisäksi kehitetään työkalu, jota voi hyödyntää abstraktin ja monimutkaisen tiedon monikanavaisessa visualisoinnissa.
Uusien sisältökonseptien kehitystä tukevat teknologiset ratkaisut kuten webapplikaatioiden ja responsiivisen suunnittelun työkalut ja toteutustavat, geolokaation hyödyntäminen ja älykkään sisältöanalyysin kehittäminen lehti- ja kirja-arkistoihin. Sisällönhallinnan tehokkuutta toimituksellisissa työnkuluissa on parannettava. Tavoitteena on kansainvälinen standardi yhteisille käytännöille vaihtaa suunnittelutietoa ja hallita sisällön kulkua suunnittelusta aina dynaamiseen taittoon monitoimijayhteistyössä.
Digitaalisen sisällön käytön ja ostamisen tulisi olla helppoa ja sujuvaa. Tietyt yhteiset mallit ja perusrakenteet on kannattavaa luoda yhdessä. WP1:ssä rakennetaan suomalaiset mediaekosysteemit ja perusinfrastruktuurit sekä mobiililaitteilla tapahtuvaan käyttäjän tunnistamiseen, maksamiseen ja sisällön suositteluun että e-kirjojen kirjastojakeluun. Tutkimuksen ohessa julkaistaan myös yleiskäyttöinen työkalu vaatimukset täyttävän Onix 3 -metadatan hallintaan, muokkaamiseen ja luomiseen.
Tutkimuskumppanit: Viestinnän Keskusliitto, Alma 360, Alma Media Suomi Oy, Alma Media Kustannus Oy, Anygraaf, Arena Partners, Bonnier Books, Conmio, Ellibs, Epaper Finland, Helsingin Kaupunginkirjasto, Ilkka Oyj, Kaleva, Kansalliskirjasto, Kauppalehti, Keksi, KSF Media Ab, Kustannusosakeyhtiö Otava, Otavamedia, Sanoma Magazines Finland, Sanoma News, SC5, Silencio, STT Lehtikuva, Suomen Lehtiyhtymä, Telia Sonera, Tieto Finland, Aalto University School of Economics, Aalto University School of Sciences, Aalto University School of Arts and Design, HIIT, Metropolia, VTT Mediatechnology.
Task 1. New content packages in tablets, Merja Helle, Aalto ARTS
merja.helle(at)aalto.fi
Asiakashyöty ja käyttökokemus on keskeistä menestyksekkäissä liiketoimintamalleissa. Tuotteet, jotka vastaavat parhaiten käyttäjien tarpeisiin ja käyttöalustoihin sekä tarjoavat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen, ovat välttämättömiä. Task 1: New content packages in tablets on osaprojekti, jossa kehitetään iteratiivisia testaus- ja kehitysmenetelmiä eli ketterää prototyyppien tekemistä ja heuristisia menetelmiä, joita mediayhtiöt , niiden kehittäjät ja suunnittelijat voivat itse käyttää ja näin arvioida tuotteidensa käytettävyyttä ja mediakokemusta. Projektin tuloksena on myös uutta tietoa visuaalisuudesta ja sen luomisesta tableteille, sekä työkaluja käytännön toteuttamiseen.
Mainontakontekstissa on tarpeen tietää, mitkä ovat mainosten tehokkuuteen vaikuttavia elementtejä ja ominaisuuksia ja miten niitä tulisi käyttää, kun mainoksia suunnitellaan. Saamme tulokset vuonna 2012 aloitetusta ja 2013 toistettavasta pitkittäistutkimuksesta, jossa tutkitaan mainosten erilaisten ominaisuuksien tehokkuutta verrattuna käyttäjien (hedonistiseen ja utilitaristiseen) suhteeseen mainosta kohtaan.
Task 2. Enhancing Media Experience
Task Leader: Niklas Ravaja, Aalto BIZ, Niklas.ravaja(at)aalto.fi
Task 2:ssa vertaillaan mediakokemuksen mittausmenetelmien avulla erilaisia taittovaihtoehtoja, jotka poikkeavat toisistaan esimerkiksi journalistisen hierarkian ja runsauden suhteen. Yrityksille kootaan opaskirja (”cook book”) erilaisia tilanteita varten auttamaan päätöksenteossa ja mediakokemusmenetelmän valinnassa. Tablettilaitteiden kotoutumista tutkitaan ja prototyyppejä erilaisista käyttöliittymistä mobiilin uutissisällön lukemista varten rakennetaan ja testataan – ensisijaisesti tableteille ja toissijaisesti älypuhelimille. Tutkimuksessa kehitetty ohjelmisto julkaistaan avoimen lähdekoodin lisenssillä (MIT).
Task 3. Visual power
Task Leader: Maija Töyry, Aalto ARTS, maija.toyry@aalto.fi
Visual power -osuus keskittyy ammattilmaisiin design-näkökulmiin monikanavajulkaisemisessa (painettu media, verkko, tabletti, mobiili). Osuuden päätavoite on luoda tietämystä ja ratkaisuja bränditietoiseen julkaisemiseen.
Tutkimuksessa kehitetään uusia toimintatapoja kuvatyönkulun tehokkaaseen hallintaan. Tämä perustuu ymmärrykseen tarpeista ja tavoitteista sekä visuaalisten tyylitekijöiden laskennalliseen analyysiin, joka kartuttaa metadataa. Lisäksi tutkimuksessa kehitetään monikanavajulkaisemisen työkalu, jonka avulla voidaan helpottaa valintojen tekemistä erilaisten monimutkaista visuaalisten esitystapojen välillä.
Task 4. Content Workflows
Task leader: Harri Taskinen, Anygraaf, harri.taskinen(at)anygraaf.fi
Osuudessa keskitytään neljään teemaan, jotka liittyvät sisällönhallintaan toimituksellisissa työnkuluissa. Nämä teemat vaihtelevat perustason palvelinratkaisusta erilaisiin toimituksellisten prosessien tietotyyppeihin. Tässä tutkimuksessa käsiteltäviä tietotyyppejä ovat suunnittelutieto, kuvatieto sekä rakenteellinen tieto.
Suuri osa tämän osuuden tutkimuksesta liittyy suunnittelutietoon. Tarkoituksena on luoda järjestelmäriippumaton tapa vaihtaa suunnittelutietoa organisaatioiden sisällä ja välillä.
Task 5. Frameworks and interfaces
Task leader: Olli Nurmi, VTT, olli.nurmi(at)vtt.fi
The purpose of Task 5 Frameworks and interfaces is to speed up the development of the web apps and develop technologies for new kind of digital services based on geolocation and smart content analysis. Open source tools developed earlier for enriching and deriving automatically metadata descriptions from textual content will be applied in archives providing new mechanisms for retrieving and processing archival material efficiently in news and book domains.
Task 6. Finnish Media Ecosystem
Task leader: Ville Ollikainen, VTT, ville.ollikainen(at)vtt.fi
Task 6 sisältää proof-of-concept-tason toteutuksen ja testauksen yleiselle ja avoimelle infrastruktuurille, jonka kohteena on maksullinen sisältö sekä lisäarvon luominen suosittelujen avulla. Erilaisia prototyyppiratkaisuja sekä mobiili- että laajakaistakäyttäjien tunnistamiseen kehitetään ja testataan. Osuudessa kehitetään käyttäjiltä saatuun jaettuun suosittelutietoon perustuva suositteluekosysteemi tutkimukseen osallistuville kumppaneille. Suositustyökaluna käytetään VTT:n kehittämää UPCV:tä, joka mahdollistaa käyttäjien henkilökohtaisen tiedon jakamisen turvallisesti.
Task 7. Library Licensing, Arja Tuuliniemi (the National Library of Finland)
Task leader: Arja Tuuliniemi, The National Library of Finland, arja.tuuliniemi(at)Helsinki.fi
Kirjastoilla voi olla ratkaiseva rooli käyttäjien tutustuttamisessa e-kirjoihin. Task 7 perustuu vuonna 2012 aikaansaatuun tekniseen kehitykseen, kahden lisensointimallin testaukseen sekä kerättyyn käyttäjä- ja käyttödataan. Kerättyjä käyttötietoja käytetään vuonna 2013 lisensointimallien jatkokehittämiseen, jotta löydettäisiin e-kirjoille sopivia toteuttamiskelpoisia liiketoimintamalleja ja palveluita kirjastoon. Tarkoituksena on myös parantaa e-kirjapalveluiden käyttäjäkokemusta koko ekosysteemissä. Tavoitteena on yleistyökalu, jota voi käyttää vaatimukset täyttävän Onix 3 -metadatan hallintaan, muokkaamiseen ja luomiseen. Työkalulla on tärkeä rooli, kun kirjan arvoketju siirtyessä digitaaliseen muotoon.

Viimeisimmät tapahtumat

2014-03-21:
Next media Personal Media Day-tuloskooste on julkaistu!
2014-03-21:
Next media eReading- tuloskooste on julkaistu!
2014-03-12:
Next Median tulosseminaarin aineistot julkaistu. Next Median tulosseminaarin aineistot löytyvät täältä.
2014-03-11:
Next Median tuloslehti on julkaistu!

Next Media Makasiini löytyy täältä.
2013-12-20:
Next media Hyperlocal-tuloskooste on julkaistu!