PROJEKTITIEDOTE

M2T9906

Projektin nimi  Tienpintojen melun kehittyminen
Raportointiaika  Lokakuu 2000
Raportointikausi   1.5. – 30.9.2000

Hankkeen eteneminen raportointikaudella 

(Tähänastiset tulokset, mahdolliset muutokset projektisuunnitelmaan, mahdolliset ongelmat ja niiden aiheuttamat toimenpiteet)
HUT NOTRA (Helsinkin University of Technology, Noise Trailer) mittausperävaunu on valmistunut ja testattu. Laite vastaa suunnittelulla asetettuja tavoitteita ja täyttää standardiluonnoksen vaatimukset . Mittausperävaunu on katsastettu hinattavaksi laitteeksi. 
Mitattavat tienpinnat on valittu, tarkastettu ja kaikki normaaleilla teillä olevat ovat kaikki valmistuneet. Standardin mukainen ISO-pinta lasketaan vasta keväällä 2001.
Projektissa tehty diplomityö Bratislavan yliopistoon voitti Czecho-Slovak Conference –kilpailun, johon osallistui alueen teknisiä lopputöitä. Diplomityöntekija Peter Pelech voitti tämän jälkeen vielä ”SkodaAuto only for the best” –kilpailun, saaden omakseen uuden Skoda Fabia henkilöauton. Kilpailun voitoon vaikuttivat hänen opintomenestyksensä ja diplomityönsä.
Mittausperävaunun julkistaminen tapahtui TKK Autolaboratoriossa 28.9. järjestetyssä Liikennemelusemi-naarissa. Seminaariin osallistui noin 50 henkeä. Asiaa esiteltiin myös ainakin kahdeksassa päivä-lehdessä, TV1:n AamuTV:ssä, Nelosen uutisissa ja kolmella radiokanavalla. Lisäksi alan lehtiin on tulossa muutamia artikkeleita aiheesta. Seminaarin järjestämispäivämäärä määräytyi Liikennetoimittajien liitto ry:n kalenterin mukaan. 
Projektin kotisivu http://www.hut.fi/Units/Auto/projektit/projects.htm

Resurssien käyttö verrattuna projektisuunnitelmaan (Budjetti, työaika)

Perävaunun valmistuminen venyi hieman, mutta tämän vaikutus projektiin on vähäinen. Perävaunun rakentaminen vaati enemmän työtä kuin oli arvioitu. Taloudellisesti rakentaminen tuli kalliimmaksi kuin oli arvioitu. Lopputulosta on kuitenkin pidettävä niin onnistuneena, että Autotekniikan laboratorion projektille antaman lisäpanostuksen voidaan katsoa olleen hyvin kannattavaa. 

Suunnitellut tehtävät seuraavalle kaudelle

Tienpintojen säännölliset mittaukset alkavat lokakuussa ja on toiveissa, että tarkkailtavat pinnat ehditään mitata kahdesti vuoden 2000 puolella. 
Talvella perävaunulla suoritetaan testimittauksia laboratoriolosuhteissa. 
Keväällä 2001 saadaan ensimmäiset seurantamittausten tulokset yhden talven ikääntyneistä tienpinnoista.

Raportit ja muut julkaisut

ei uusia.

 


Päivitys 31.10.2000 /JKL