Projektin nimi |
Liikenteessä olevien ja uusien henkilöautojen energiankulutus ja päästöt |
Raportointiaika |
Lokakuu 2000 |
Raportointikausi |
1.5. 30.9.2000 |
Hankkeen eteneminen raportointikaudella
(Tähänastiset tulokset, mahdolliset muutokset
projektisuunnitelmaan, mahdolliset ongelmat ja niiden aiheuttamat toimenpiteet)
Liikenteessä olleiden,
vanhojen autojen pakokaasumittauksia on tehty raportointikaudella lisää. Toukokuussa
mitattiin 4 bensiinikäyttöistä ja 5 dieselmoottorista autoa, joiden vuosimallit
vaihtelivat välillä 1985
1987 (bensa) ja 1981
1985 (diesel). Ajokilometrit
bensiinimoottorisilla olivat keskimäärin 225,000 km ja dieselautoilla selvästi
enemmän, noin 400,000 km.
Oheisessa taulukossa on esitetty yhteenveto mittausten
tuloksista, sekä vertailu aikaisempaan ei-kat-autojen otokseen. Sen mukaan nyt mitatut
autot edustivat CO-päästöiltään vähän
pienempää, HC-arvoiltaan keskitasoa ja vastaavasti NOx-arvoiltaan vähän korkeampaa tasoa. Hiilidioksidipäästöt (CO2) olivat nyt
tutkitussa neljän auton otoksessa keskimäärin vähän pienemmät kuin koko 28
katalysaattorittoman auton joukolla.
Vertailu kaikkien
bensiinimoottoristen ei-kat autojen ja nyt mitatun diesel-otoksen välillä
osoittaa, että dieselien CO-päästöt olivat
keskimäärin vain noin 5 %, hiilivedyt 18 % ja NOx-päästöt 39 % bensa-autojen vastaavista.
Volymetrinen polttoaineen kulutus oli dieseleissä hieman pienempi, 93 % bensiiniautojen
lukemasta, mutta sen sijaan niiden CO2-päästöt
olivat keskimäärin hieman suuremmat kuin bensinimoottorisissa autoissa. |
Resurssien käyttö verrattuna
projektisuunnitelmaan (Budjetti, työaika)
Kauden osalta resurssien
käyttö on ollut toistaiseksi hieman alle suunnitelman, mutta loppuvuoteen sijoittuva
seuraava mittauskampanja tasoittaa sitä. |
Suunnitellut tehtävät seuraavalle kaudelle
Tulosaineistoa
jatkojalostetaan ja käytetään hyödyksi mallien päivityksissä, mm. LIISA.
Kokeellinen tutkimustoiminta
jatkuu joulukuun alkupuolella uusien autojen (Ekoauto 2001) mittauksilla. |
|