Projektin nimi |
Katupölyn tutkimusprojekti |
Raportointiaika |
Lokakuu 2000 |
Raportointikausi |
1.5. 30.9.2000 |
Hankkeen eteneminen raportointikaudella
(Tähänastiset tulokset, mahdolliset muutokset
projektisuunnitelmaan, mahdolliset ongelmat ja niiden aiheuttamat toimenpiteet)
Vuoden 2000 työsuunnitelman toteutuminen
1. Hanko-Tammisaari
- vertaillaan katupölyä kahdessa erilaisessa hiekoituskäytännössä:
normaali hiekoitus Tammisaaressa ja masuunikuonahiekka Hangossa; molemmissa
käytetty koko talven ajan koko kaupungin alueella ko. materiaalia
- asennettiin Hankoon TSP- ja PM10-keräimet ja toteutettiin keväisen katupölyepisodin
ajan 6 viikon hiukkaskeräys
- asennettiin Hankoon ja Tammisaareen sammalpallot sekä vilkasliikenteiseen paikkaan
että puiston sisälle
- tutkittu sekä keräinten että sammalpallojen hiukkaskoostumus SEM/EDX-menetelmillä ja
lisäksi sammalpallot AAS-mittauksilla; mittauksen osittain kesken; lisäksi mitataan
sammalpallojen alkuainekoostumus ICP:llä
- tutkittu myös Hangon asfalttinäytteen ja hiekoitusmateriaalin hiukkaskoostumus
- aineiston käsittely ja analysointi käynnissä; alustavat tulokset
hiekoitusmateriaalin, asfalttipölyn ja muiden hiukkaslähteiden osuuksista Hangon
katupölyssä hahmottumassa
2. Pääkaupunkiseutu
- vertailtu pääkaupunkiseudun YTV:n mittauspisteitä (Vallila, Töölö, Etu-Töölö,
Tikkurila, Leppävaara, Luukki) sen selvittämiseksi, voidaanko niiden hiukkaskeräinten
aineistoja käyttää projektin tutkimuksissa
- tutkittu Etu-Töölön, Vallilan, Töölön ja Tikkurilan asfalttinäytteet tavoitteena
selvittää, ovatko ne yhtenäistä materiaalia ja onko niiden asfaltin mineraalikoostumus
sopiva tutkimuksiimme
- asennettu Etu-Töölöön (Museokadulle) PM10-keräin ja tutkittu sen
hiukkasmateriaaleja viime kevään pölyepisodin ajalta sekä verrattu asfaltin
mineraalikoostumukseen
- tehty Museokadun alueella aluerajaus, jolle levitetään ensi talvikaudella valitsemamme
hiekoitusmateriaali (Ämmässuon murske, joka poikkeaa selvästi alueen asfaltin
kiviaineksesta)
- tutkittu Fortumin koeradalla (Sköldvikissä) vuonna 1999 tehdystä hiekoituskokeesta
saatu hiukkasnäyte ja tehty johtopäätökset ja suunnitelmat koeradan käytöstä vuonna
2001 (erillinen raportti)
- tehty päätös keskittää kenttätutkimukset seuraavalla talvikaudella Museokadulle ja
Tikkurilaan; muista kohteista tehdään analyysejä harkinnan mukaan. |
Resurssien käyttö verrattuna
projektisuunnitelmaan (Budjetti, työaika)
Resurssien käyttö on
tapahtunut pääosin suunnitelman mukaisesti. Palkkakustannuksista on 30.9. mennessä
käytetty hyväksytystä budjetista vuoden 2000 osuudesta 85 %, matkoista 35 %, aineista
ja tarvikkeista 30 %, laitteista 0 %, ost.palveluista pk-yrityksiltä 100 % ja
ost.palveluista tutkimuslaitoksilta 25 %. Yhteensä on käytetty noin 75 % vuoden 2000
budjetista. Työajan käyttö vastaa palkkakustannuksien osuutta ja on noin 9 hlötyökk.
Palkkakustannusten osuus ylittyy jonkin verran, mutta muista kustannuksista syntyy
vastaava säästö. |
Suunnitellut tehtävät seuraavalle kaudelle
Hanko-Tammisaari
- Tehdään loppuun hiukkaskeräinten ja sammalpallojen analyysit SEM/EDX:llä, AAS:lla ja
ICP:llä vuoden 2000 aikana
- Analyysitulosten käsittely ja raportin kirjoittaminen vuoden 1.3.2001 mennessä
Pääkaupunkiseutu
- Museokadun ja Tikkurilan tutkimuskohteiden asfalttianalyysien täydentäminen vuoden
2000 loppuun mennessä
- Selvitetään mahdollisuudet käyttää Luukin mittausaseman tuloksia
vertailuaineistoina
- Toteutetaan Museokadulla ja Tikkurilassa talvikaudella 2000-2001 tutkimus erikseen
valitulla hiekoitusmateriaalilla (Museokadulla Ämmässuon murske), joka poikkeaa
mahdollisimman selvästi paikallisen asfaltin kivimateriaalista
- Tutkitaan PM10-keräinten hiukkasmateriaaleista SEM/EDX-menetelmillä hiekoitushiekan,
asfalttipölyn, liikenteen päästöjen ja muiden lähteiden osuudet katupölyssä
erityisesti keväisen pölyepisodin aikana; verrataan tuloksia muina vuodenaikoina
tehtäviin mittauksiin
- Tehdään Fortumin laboratoriossa simulointitutkimus, jossa selvitetään tien pinnan
kulumisesta ja hiekoitushiekan jauhamisesta syntyviä hiukkaslaatuja ja vertaillaan niitä
kenttätutkimusten tuloksiin. Koeradan päällyste tehdään Museokatua vastaavasta
kivilaadusta. Käytetään useita erilaisia hiekoituslaatuja tavoitteena tulosten
yleistettävyys. (Pääkaupunkiseudun tutkimusaineiston käsittely ja raportointi
tehdään vuoden 2001 jälkipuoliskolla). |
Raportit ja muut julkaisut
n/a |
|