Raportointiaika |
Toukokuu 2000 |
Raportointikausi |
1.11.1999 31.4.2000 |
Projektin perustiedot
Projektin koodi |
M2K0021 |
Projektin nimi |
Esiselvitys mikrosimulointimallien ja moottorikarttojen yhdistämisestä |
Vastuuorganisaatio |
TKK / Liikennelaboratorio |
Projektin vastuuhenkilö |
Jarkko Niittymäki |
Projektin yhteyshenkilö |
Ville Lehmuskoski |
Osoite |
PL 2100, 02015 TKK |
Puhelinnumero |
(09) 451 5021 |
Telefax |
(09) 451 5019 |
Sähköpostiosoite |
ville.lehmuskoski@hut.fi |
Muut tahot
Organisaatio |
Yhteyshenkilö |
Puhelinnumero |
Sähköpostiosoite |
|
|
|
|
Aikataulu
Hankkeen alkamisaika |
Hankkeen suunniteltu kesto |
Hankkeen suunniteltu päättymisaika |
1.10.1999 |
|
31.3.2000 |
Rahoitus [kmk]
Vuosi |
2000 |
Yhteensä |
MOBILE2-rahoitus |
34 |
34 |
Muu rahoitus: TKK |
24 |
24 |
Yhteensä |
58 |
58 |
* suunniteltu
Hankkeen tavoite
Tavoite oli tehdä
esiselvitys liikenteen mikrosimulointimallin ja moottorikarttamallin integroimisella
saavutettavista hyödyistä liikenteen energiankulutuksen mallintamisen kannalta.
Tavoitteena oli selvittää käytännön mahdollisuudet, rajapinnat, reunaehdot,
saavutettavat hyödyt ja mahdolliset esteet HUTSIMin ja moottorikarttamallin
yhdistämiseksi. |
Hankkeen eteneminen raportointikaudella
(Tähänastiset tulokset, mahdolliset muutokset
projektisuunnitelmaan, mahdolliset ongelmat ja niiden aiheuttamat toimenpiteet)
Tehty esiselvitys osoittaa
selkeitä etuja moottorikarttamallin integroimiselle mikrosimulointimalliin. Erityisesti
yksityiskohtainen päästöjen ja polttoaineen kulutuksen mallintaminen sekä
ajoneuvokinematiikan määrittäminen ovat selkeitä edistysaskeleita liikenteen
kokonaisvaltaisessa mallintamisessa. Lisäksi näiden mallien integrointi on tärkeä osa
ns. malliketjuajattelua, jolla pyritään hallitsemaan laajempia kokonaisuuksia entistä
laajemman lähtöaineiston ja tarkempien mallien avulla.
Esiselvityksen perusteella
liikenteen mikrosimulointi- ja moottorikarttamallien yhdistäminen voidaan toteuttaa
työssä esitetyllä tavalla. Siinä HUTSIM tai mikä tahansa muu mikrosimulointiohjelma
tuottaa liikenteen ja siinä esiintyvät vuorovaikutukset. HUTSIMin liikennetilannemalli
voi toimia täysin itsenäisesti, mutta moottorikarttamalliin kytkettynä se mahdollistaa
tarkemman päästöjen ja polttoaineenkulutuksen laskemisen, sekä vastavuoroisesti
HUTSIMin ajoneuvojen liiketilan valvonnan. Lähtötietoina moottorikarttamallille HUTSIM
antaa yksittäisen ajoneuvon liiketilan (nopeus, kiihtyvyys) sekä ajoneuvon tyypin. Jotta
moottorikarttamalli voi hyödyntää näitä tietoja niin HUTSIMin nykyistä
kuljettajamallia on kehitettävä niin, että kuljettajan käyttämä vaihde tunnetaan
sekä mahdollisesti myös samalla luoda malliin eri tavoin käyttäytyviä kuljettajia
kuten aggressiiviset ja rauhalliset kuljettajat. Toinen kehityskohde olisi HUTSIMin
kaistaelementin eli ns. putken kehittäminen viisaammaksi, jolloin pysty- ja
vaakageometrian vaikutukset voitaisiin ottaa huomioon tarkemmin.
Esiselvityksen
johtopäätöksenä voidaan todeta tulevaisuudessa tarvittavan entistä tarkempaa
mallintamista monissa liikenneteknisissä päätöksenteko-ongelmissa.
Mikrosimulointiohjelman ja moottorikarttojen yhdistäminen on tärkeä osatavoite, mutta
samalla tulisi kehittää niin kuljettajamallia kuin geometrian mallintamista
mikrosimulointiohjelmassa, jotta kaikki lopputulokseen vaikuttavat osamallit olisi
mallinnettu samantasoisesti. |
Resurssien käyttö verrattuna
projektisuunnitelmaan (Budjetti, työaika)
Hankkeeseen on käytetty
suunniteltu määrä eli 1,5 miestyökuukautta henkilöaikaa. Kustannukset ovat olleet 58
000 mk. Keskeisiä tehtäviä ovat tehneet ma. professori Jarkko Niittymäki sekä tutkija
Ville Lehmuskoski. |
Suunnitellut tehtävät seuraavalle kaudelle
Projekti on
päättynyt. |
Raportit ja muut julkaisut
Ville Lehmuskoski ja
Jarkko Niittymäki. Esiselvitys mikrosimulointimallien ja moottorikarttojen
yhdistämisestä. M2K9921-1. Maaliskuu 2000 |
|